Marifat, Volume 32, Issue 5, No 308, Year 2025 , Pages 5-7

    The Confrontation of Belief and Unbelief

    Writers:
    Mohammad Taqi Mesbahe Yazdi / Presidency of Imam Khomeini Educational and Research Institute / marifat@qabas.net
    Abstract: 
    Abstract This paper deals with the criteria of moral values from the point of view of Islam and other schools of ethical thought and the conditions in which these values are proven. Moral values have different levels and can be favorable and unfavorable, positive and negative. Everyone must know the rules and quorums Islam has set for moral values and organize their plans accordingly. The quorum of values is considered as support for and prerequisite of the main values. Some of the levels are specific to the prophets and special Friends of God, which people like us are unable to understand, but many levels of values can be understood and defined and their requisites can be enumerated. Faith in God is the soul of all the values accepted by Islam. The value of each work is determined by the faith in it. Of course, faith has a subtle difference with knowledge; knowledge is achieved by discovering the realities - although without choice or effort - but there is an element of choice in faith; that is, after knowledge, man must accept it and adhere to its principles. Therefore, faith may not exist despite the existence of knowledge, just as Pharaoh knew that Moses was a prophet, but said: " I know of no other god for you but myself. " (Qisas: 38) or "I am your Lord, the Highest" (Nazi’at: 24).
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تقابل ایمان و کفر*
    Abstract: 
    بحث ما دربارة ملاک ارزش های اخلاقی از نظر اسلام و سایر مکاتب اخلاقی بود و اینکه این ارزش ها در چه شرایطی ثابت می شود. ارزش های اخلاقی می توانند مطلوب، نامطلوب، مثبت یا منفی باشند و دارای مراتب اند و اسلام برای آنها حد نصابی قائل است که همة موظفند آن را شناخته، با توجه به آن، برنامه های خود را تنظیم کنند. حد نصاب ارزش ها مؤیدات و مقدمات ارزش های اصلی محسوب می شوند. بعضی از مراتب نیز مخصوص انبیا و اولیای خاص خداست که امثال ما از درک آنها عاجزیم، اما بسیاری از مراتب ارزش ها را می توان درک و تعریف کرد و لوازم آن را برشمرد.     روح همة ارزش هایی که مورد قبول اسلام است، ایمان به خداست. به میزان دخالت ایمان در هرکاری، ارزش آن کار معین می شود. البته ایمان با علم (دانستن) تفاوتی ظریف دارد؛ زیرا علم با کشف واقعیت برای انسان ـ هرچند بی اختیار و بدون تلاش ـ حاصل می شود، اما در ایمان عنصر اختیار وجود دارد؛ یعنی بعد از علم، انسان باید آن را بپذیرد و به لوازم آن ملتزم باشد. ازاین رو ممکن است با وجود علم، ایمان وجود نداشته باشد. همچنان که فرعون می دانست حضرت موسی(ع) پیامبر است، اما می گفت: «مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِی» (قصص: 38) یا «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی» (نازعات: 24).
    References: 
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1300ق، لسان العرب، بيروت، دار صادر.
    • راغب اصفهانی، محمد، 1404ق، المفردات فی غریب القرآن، مصر، دفتر نشر الکتاب.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi.(2025) The Confrontation of Belief and Unbelief. Marifat, 32(5), 5-7

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Taqi Mesbahe Yazdi."The Confrontation of Belief and Unbelief". Marifat, 32, 5, 2025, 5-7

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mesbahe Yazdi, M.(2025) 'The Confrontation of Belief and Unbelief', Marifat, 32(5), pp. 5-7

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mesbahe Yazdi, M. The Confrontation of Belief and Unbelief. Marifat, 2025; 32(5): 5-7