Abstract
Human happiness and health are among the important issues discussed in the Holy Qur’an. On the other hand, in today's society, the happiness and health of the contemporary man is given more attention due to the existence of various harms and threats. Therefore, eating haram food and its consequences are among the factors that affect the happiness and health of people, especially in today’s world. The present paper examines the concept of eating haram food from the perspective of the Qur'an and explains its consequences existentially and legislatively by relying on the verses of the Qur’an. This issue is investigated using the descriptive-analytical approach and referring to
solution is law mixed with ethics; therefore, it has imposed some conditions on divorce including special moral restrictions such as goodness, beneficence, piety, avoiding maltreatment and abuse, etc. The second group of moral recommendations in divorce is related to after the divorce, so that the complications caused by it are reduced or the ground is paved for returning to married life.
Title :بررسی آثار و پیامدهای تکوینی و تشریعی حرامخواری از منظر آموزههای قرآن کریم
Abstract:
سعادت و سلامت انسان ازجمله مسائل مهمی است که در قرآن کریم به آن پرداخته شده است؛ و از سویی دیگر در جامعۀ کنونی با توجه به وجود آسیب ها و تهدیدهای مختلف، سعادت و سلامت انسان معاصر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. لذا حرام خواری و آثار آن ازجمله مواردی است که سعادت و سلامت انسان، بخصوص انسان کنونی را تحت تأثیر قرار می دهد. مقالۀ حاضر به بررسی مفهوم حرام خواری از دیدگاه قرآن پرداخته و پیامدهای حرام خواری از حیث تکوینی و تشریعی آن را با تکیه بر آیات الهی بیان می کند. در این اثر با روش اسنادی با مراجعه به آیات قرآن کریم و تفاسیر در ذیل آیات با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی حرام خواری و پیامدهای حرام خواری تبیین شده است. حرام خواری دو گونه است: نخست آنکه خوردن و تصرف در چیزهایی که خوردن آنها حرام ذاتی است؛ مانند حیوانات حرام گوشت، مردار و خون. موارد دیگر تصرف و خوردن چیزهایی که به صورت فی نفسه حرمت ذاتی ندارد؛ اما چون با حرام خوار ارتباط صحیح و مشروعی ندارد و شارع همۀ راه های تصرف آن را حلال نمی داند و بعضی راه های کسب و اکل آن را حرام می داند؛ لذا تصرف و خوردن آن حرام عرضی است، مانند ربا، رشوه و کم فروشی.
نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد که حرام خواری فرد را در حیث تشریعی با چالش های چون خروج از فطرت دینی و الهی، تبعیت از اَعمال و اهداف شیطان و تکذیب و عدم ایمان به روز جزا و از حیث تکوینی با چالش هایی چون ضرر به بدن و افساد آن، زایل شدن عقل، قساوت قلب، ابتلا به انواع بلاها، مرگ ناگهانی و انقطاع نسل مواجه می سازد.
, Hasan, , .(2024) Investigating the Effects and Consequences of the Development and Legislation of Eating Haram Food from the Perspective of the Holy Qur’an. Marifat, 32(5), 73-80
Hasan ; ."Investigating the Effects and Consequences of the Development and Legislation of Eating Haram Food from the Perspective of the Holy Qur’an". Marifat, 32, 5, 2024, 73-80
, H, , .(2024) 'Investigating the Effects and Consequences of the Development and Legislation of Eating Haram Food from the Perspective of the Holy Qur’an', Marifat, 32(5), pp. 73-80
, H, , . Investigating the Effects and Consequences of the Development and Legislation of Eating Haram Food from the Perspective of the Holy Qur’an. Marifat, 2024; 32(5): 73-80