هدف از این نوشتار تحلیل و بررسی دیدگاه و ادلّه علّامه طباطبائی در باب مصونیت قرآن از تحریف است. به عقیده صاحب تفسیر المیزان، در قرآن هیچ تحریفی که به اعجاز، هدایت بودن و عام ترین وصف آن ـ یعنی «ذکر بودن» ـ لطمه ای بزند و تغییری در معنای آن ایجاد کند، صورت نگرفته است. علّامه در این باره، به دلایل قرآنی و روایی متعددی تمسّک نموده است. وی بر این باور است آیات قرآن چینش الهی خود را در مصحف موجود کاملاً حفظ کرده اند و تفاوت میان ترتیب مصحف کنونی با مصحف حضرت علی علیه السلام ـ که به ترتیب نزول سامان یافته ـ مانعی برای تمسّک به قرینة سیاق نیست؛ زیرا قرآن به مناسبت های گوناگون، قطعه قطعه نازل شده و سیاق آیات نشان می دهد که قطعه های مستقل قرآنی پیوند خود را در مصحف کنونی به روشنی حفظ کرده اند. بنابراین، با توجه به واقعیت نزول قرآن، برای تمسّک به قرینه سیاق، نیازی به دانستن ترتیب نزول آیات نداریم و با ترتیب کنونی نیز می توانیم به خوبی از قرینه سیاق بهره ببریم و به مراد خداوند دست یابیم.