Marifat, Volume 32, Issue 11, No 314, Year 2024 , Pages 73-81

    A Comparative Study of the Principle of Ahimsa in the Tradition of Jainism and the Rights of Living Creatures in the School of Shiism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Seyed ahmad Tabatabaee Sotoodeh / Ph.D. of Religions and Mysticism, IKI / sats@chmail.ir
    doi 10.22034/marifat.2024.5000189
    Abstract: 
    Although the concept of the principle of "ahimsa", i.e. "to avoid harming living beings", is considered as an important moral principle in most religions and moral schools, but the position of this principle in the moral system and its theoretical and belief supports – which are sometimes effective in its formation - has undoubtedly created different approaches in each of these religions and schools. Using an analytical and descriptive method, and investigating the principle of ahimsa in the ethical system of Jainism - as the most extreme form of emphasis on this principle - and comparing it with the rights of living beings in Shi’a ethical system, this research tries to show that although both religions agree on avoiding to harm living beings, but each have their own different theoretical ideas in the field of theology, cosmology and anthropology; and their schools are based on two completely different worldviews such that this difference appears in religious thoughts and behavior of the two schools.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی اصل اهیمسا در سنت جینیسم و حقوق جانداران در مکتب تشیع
    Abstract: 
    هرچند مفهوم و محتوای اصل «اهیمسا»، یا همان «پرهیز از آزار رساندن به جانداران»، به عنوان یک اصل اخلاقی مهم، در اکثر ادیان و مکاتب اخلاقی مطرح است؛ اما جایگاه این اصل در نظام اخلاقی، و پشتوانه‌های نظری و اعتقادی که بعضاً در شکل‌گیری آن مؤثرند، بی‌تردید رویکردهای متفاوتی را در هر یک از این ادیان و مکاتب به وجود آورده است. این تحقیق با روشی تحلیلی و توصیفی در صدد است تا ضمن بررسی اصل اهیمسا در نظام اخلاقی جینیسم - به عنوان افراطی‌ترین گونه تأکید بر این اصل - و مقایسه آن با حقوق جانداران در نظام اخلاقی مکتب تشیع؛ نشان دهد که هرچند هر دو آیین، در تأکید بر پرهیز از آزار رساندن به جانداران اتفاق نظر دارند، اما تأکید بر این اصل در هر کدام از این دو مکتب، دارای پشتوانه نظری خاصی در زمینه خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، و برخاسته از دو جهان‌بینی کاملاً متفاوت است، به طوری که این تفاوت در افکار و رفتار دینی این دو مکتب ظهور و بروز مشخصی دارد.
    • نهج‌البلاغه، 1382، ترجمة محمد دشتی، قم، مؤسسة فرهنگی تبلیغاتی امیرالمؤمنین(ع).
    • جوادی آملی، عبدالله، 1391، مفاتیح‌الحیاة، چ سی‌ و پنجم، قم، اسراء.
    • جوانی، حجت‌الله و همکاران، 1393، «بررسی قداست محیط زیست در متون مقدس هندویی»، خردنامه، ش 12، ص 47ـ65.
    • چارلززینر، رابرت و همکران، 1389، دانشنامة فشردة ادیان زنده، ترجمة نزهت صفای اصفهانی، تهران، مرکز.
    • حیدری نراقی، علی‌محمد، 1385، شرح رسالة حقوق امام سجاد، چ پنجم، قم، مهدی نراقی.
    • خرازی، سیدمحسن، 1424ق، بدایة المعارف الإلهیة فی شرح عقاید الامامیه، چ یازدهم، قم، جامعة مدرسین.
    • راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، 1412ق، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالقلم.
    • سرگل‌زایی، محمد، 1386، «اندیشه‌های دینی مهاتما گاندی»، پژوهشنامة ادیان، ش 1، ص 31ـ60.
    • شایگان، داریوش، 1386، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند، چ ششم، تهران، امیرکبیر.
    • عباسی، محمود و همکاران، 1391، «اخلاق زیستی از منظر ادیان ابراهیمی»، اخلاق زیستی، ش 4، ص 69ـ102.
    • کلینی، محمدبن یعقوب، 1365، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • کونگ، هانس، 1387، ساحت‌های معنوی ادیان جهان نشانه راه، ترجمة حسن قنبری، تهران، مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
    • متقی هندی، علاءالدین، 1413ق، کنزالعمال، بیروت، مؤسسة الرساله.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1380، اخلاق درقرآن، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • منسکی، ورنر و همکاران، 1378، اخلاق در شش دین جهان، ترجمة محمدحسین وقار، تهران، اطلاعات.
    • ناس، جان بایر، 1390، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علی‌اصغر حکمت، چ بیستم، تهران، علمی و فرهنگی.
    • نجفی، محمدحسن، 1392ق، جواهر الکلام فی شرح شرایع الإسلام، تصحیح عباس قوچانی، چ ششم، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • هینلز، جان، 1385، راهنمای ادیان زنده، ترجمة عبدالرحیم گواهی، قم، بوستان کتاب.
    • Adinath Sangave, 1991, The Jaina Path of Ahimsa, Kolhapur: Shivaji University.
    • Eliade, Mircea, 1993, The Encyclopedia of Religion, New York, Macmillan.
    • Stutley, Margaret & James, 1985, A Dictionary of Hinduism, London, Routledge & Kegan Paul.
    • Constance A. Jones & James D. Ryan, 2007, Encyclopedia of Hinduism, New York, Facts On File.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, Seyed ahmad.(2024) A Comparative Study of the Principle of Ahimsa in the Tradition of Jainism and the Rights of Living Creatures in the School of Shiism. Marifat, 32(11), 73-81 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5000189

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed ahmad Tabatabaee Sotoodeh."A Comparative Study of the Principle of Ahimsa in the Tradition of Jainism and the Rights of Living Creatures in the School of Shiism". Marifat, 32, 11, 2024, 73-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, S.(2024) 'A Comparative Study of the Principle of Ahimsa in the Tradition of Jainism and the Rights of Living Creatures in the School of Shiism', Marifat, 32(11), pp. 73-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, S. A Comparative Study of the Principle of Ahimsa in the Tradition of Jainism and the Rights of Living Creatures in the School of Shiism. Marifat, 2024; 32(11): 73-81