Pages:
11-23
Receive Date: 2025/02/11
Accept Date: 2025/02/11
Abstract:
Today, the era of returning to Islam is the awakening and revival of Islamic civilization. The dynamism of Islamic civilization, with the roadmap of the Iranian Islamic model of progress, was proposed as the doctrine of the Islamic Republic of Iran by the wise leader of the Revolution. This article, with descriptive and analytical method and document study, aims to explain the role of religious missionaries and provide a solution to make the belief and dynamism of Islamic civilization from the point of view of the leader of the revolution. The findings of the research indicate that the achievement of this civilization has several stages: the victory of the Islamic revolution, the formation of the system, the government, the Islamic country and the Islamic nation or civilization, and the role of religious missionaries in making people believe in the possibility of the realization and dynamism of Islamic civilization. It is very vital with the "Iranian Islamic model of progress" road map; Because the clerics, with their struggle to explain and promote Islamic awakening, laid the groundwork for the realization of the Islamic Revolution, which provided the initial leaven for the construction of a civilizational identity, and by shaping the Islamic system and state, in pursuit of the formation of an Islamic country and civilization, in the form of a new Iranian Islamic civilization with the aforementioned model. are. Mainly, the two solutions of theoretical and practical actions are the basis for believing in the dynamics of Islamic civilization, as the most important role of religious missionaries in guiding and enriching the realization of Islamic civilization in three religious, political and social fields.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیلی از نقش مبلغان دینی در باورمندسازی تمدن نوین اسلامی با تأکید بر ارائه راهکار از منظر رهبر معظم انقلاب
Abstract:
امروزه، عصر بازگشت به اسلام، بیداری و احیای تمدن اسلامی است. پویایی تمدن اسلامی، با نقشه راه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به عنوان دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر فرزانه انقلاب مطرح گردید. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و مطالعه اسنادی، در صدد تبیین نقش مبلغان دینی و ارائه راهکار باورمندسازی و پویایی تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب است. یافته¬های پژوهش حاکی از این است که نیل به این تمدن، دارای چند مرحله پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام، دولت، کشور اسلامی و امت یا تمدن اسلامی است که نقش مبلغان دینی در باورمندسازی و باور به امکان تحقق و پویایی تمدن اسلامی، با نقشه راه «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» بسیار حیاتی است؛ زیرا روحانیون با جهاد تبیین و ترویج بیداری اسلامی، زمینهساز تحقق انقلاب اسلامی برآمدند که خمیرمایه اولیه ساخت هویت تمدنی را فراهم نمود و با شکلدادن به نظام و دولت اسلامی، در پی تشکیل کشور و تمدن اسلامی، در قالب تمدن نوین اسلامی ایرانی با الگوی مزبور هستند. عمدتاً دو راهکار اقدامات نظری و عملی، بسترساز باورمندی به پویایی تمدن اسلامی، به عنوان مهم¬ترین نقش مبلغان دینی در هدایت و بارومندسازی تحقق تمدن اسلامی در سه ساحت دینی، سیاسی و اجتماعی است.
References:
- قرآن کریم.
- ابنخلدون، عبدالرحمن (1375). مقدمه ابنخلدون. ترجمة محمد پروین گنابادی. چ هشتم. تهران: علمی و فرهنگی.
- اکبری، مرتضی و رضایی، فریدون (1393). واکـاوی شاخصهای تمدن نوین اسلامی در اندیشه مـقام مـعظم رهبری. مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی، 24 (5)، ص 85ـ108.
- انور الخولی، امین الشیخ (1381). جامعهشناسی ورزشی. ترجمة حمیدرضا شیخی. تهران: سمت.
- بهمنی، محمدرضا (1393). تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیتالله خامنهای (چیستی و چگونگی تکامل تمدنی جمهوری اسلامی ایران). نقد و نظر، 2 (19)، 198ـ237.
- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در: khamenei.ir
- بینام (بیتا). الحضارة الغربیة والحضارة الاسلامیه. فصلیه. ج ۱.
- پارسا، محمد (1383). زمینه روانشناسی نوین. چ ششم. تهران: بعثت.
- جمالی، مصطفی (1396). چیستی و ارکان تمدن نوین اسلامی، در: دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی. تهران: دانشگاه شاهد.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1416ق). تفصیل وسایل الشیعه. قم: آل البیت لاحیاء التراث.
- حسنی، سیدمحمدابراهیم (1382). نقش روحانیت شیعه در گستره فرهنگ دینی بعد از انقلاب اسلامی. اندیشه انقلاب اسلامی، 7و8، 211-225.
- حسینی میرصفی، اشرفالسادات و دیگران (1399). تحلیل و بررسی روشهای تربیت اعتقادی توحید و مبانی فلسفی آن در قرآن مجید. قرآن و طب، 1(5)، 84ـ92.
- دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
- روحالامینی، محمود (1368). زمینه فرهنگشناسی. تهران: میخک.
- رهدار، احمد (1384). کلیاتی درباره غربشناسی علمای شیعه. رواق اندیشه، 47، 36ـ59.
- سالار، محمد (1382). انقلاب اسلامی و صدور ارزشهای فرهنگی. اندیشه انقلاب اسلامی، 5، 18ـ31.
- سپهری، محمد (1385). تمدن اسلامی در عصر امویان. تهران: نورالثقلین.
- صاحبی، محمدجواد (1384). مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- الصعدی، بهران محمد بن یحیی (1366ق). جواهر الاخبار. یمن: دار الحکمة الیمانیه.
- طوسی، محمد بن حسن (1411ق). الغیبة. قم: دار المعارف اسلامى.
- عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید. تهران: اشجع.
- عیوضی، محمدرحیم (1396). مسئلهشناسی آینده تحقق تمدن نوین اسلامی. در: دومین همایش تمدن نوین اسلامی(چیستی، چرایی،چگونگی).
- فرزندی اردکانی، عباسعلی (1386). مبانی نظری صدور انقلاب از منظر امام خمینی؛ چرایی، اهمیت و ضرورت صدور انقلاب. پژوهنامه متین، 36 (9)، 97ـ117.
- فرمهینی فراهانی، محسن و انجمن سرخابی، هادی (1399). چرایی و چگونگی تحول در علوم انسانی با نگاه به مؤلفهها و آسیبهای مطرح در آن. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 4 (18)، 501-522.
- فوزی، یحیی و صنمزاده، محمودرضا (1391). تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، 9 (3)، 7ـ40.
- فولادی، محمد و حسینی، فاطمهسادات (1398). تحلیلی بر ابعاد و شاخصه های تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی از منظر مقام معظم رهبری. معرفت، 30 (280).
- فولادی، محمد (1401). مؤلفهها و شاخصههای تمدن نوین اسلامی ایرانی از دیدگاه مقام معظم رهبری. قم: پگاه هفتم.
- فولادیوندا، محمد (1402). تمدن اسلامی و نقش جمعیت در پویایی آن. قم: مؤسسة قدر.
- فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1406ق). الوافی. تصحیح کمال فقیه ایمانی. اصفهان: مکتبة الامام امیرالمؤمنین علی.
- قائمی، علی (1391). برای فرزندانمان چگونه الگو باشیم؟. مشهد: آستان قدس رضوی.
- کهنترابی، میثم (1395). راههای نهادینهسازی فرهنگ دینی توسط کارگزاران و تأثیر آن بر پیشرفت جامعه با تأکید بر آموزههای نهج البلاغه، در: مجموعه مقالات همایش الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت.
- کلینی، محمد بن یعقوب (1388ق). اصول کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1391). طرحی جامع برای اسلامیسازی علوم. بیانات در کنگره بینالمللی علوم انسانی (جلسه دوم). در: mesbahyazdi.ir.
- مطهری، مرتضی (1372). ده گفتار. تهران: صدرا.
- موسوی خمینی، روحالله (1385). صحیفه امام. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- مهدویاننسب، نازنین زهرا (1402). باور چیست و چه اهمیتی دارد؟ در: mahdavinasab.com
- نرمانی، حسن و دیگران (1400). نقد تمدن نوین غرب از منظر گفتمان انقلاب اسلامی با تأکید بر آراء حضرت آیتالله خامنهای. مطالعات دفاع مقدس، 1(7)، 9ـ28.
- ولایتی، علیاکبر (1384). پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران. چ سوم. تهران: وزارت امور خارجه.
- همدانی، مصطفی (1393). باور. در: pajoohe.ir.
References:
- Grusec, Joan E. Hastings (2007). Paul D. Handbook of Socialization: Theory and Research. Guilford Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
afzali, mohammad, Fouladi vanda, Mohammad.(2025) An Analysis of the Role of Religious Missionaries in Establishing the Credibility of Modern Islamic Civilization: Solutions from the Perspective of the Supreme Leader of the Iranian Revolution. Marifat, 33(2), 11-23 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5000925
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mohammad afzali; Mohammad Fouladi vanda."An Analysis of the Role of Religious Missionaries in Establishing the Credibility of Modern Islamic Civilization: Solutions from the Perspective of the Supreme Leader of the Iranian Revolution". Marifat, 33, 2, 2025, 11-23
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
afzali, M, Fouladi vanda, M.(2025) 'An Analysis of the Role of Religious Missionaries in Establishing the Credibility of Modern Islamic Civilization: Solutions from the Perspective of the Supreme Leader of the Iranian Revolution', Marifat, 33(2), pp. 11-23
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
afzali, M, Fouladi vanda, M. An Analysis of the Role of Religious Missionaries in Establishing the Credibility of Modern Islamic Civilization: Solutions from the Perspective of the Supreme Leader of the Iranian Revolution. Marifat, 2025; 33(2): 11-23