Marifat, Volume 34, Issue 2, No 321, Year 2025 , Pages 35-46

    Social Conformity in the Conduct of the Infallible Imams

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Malihe Shikhizade / Level 4 Student at Seminary School (Hawza) of Qur’anic Sciences, Hazrat Zahra Higher Education Institute, Meybod / shikhizade59@gmail.com
    Mohammad Ali Mohiti Ardakan / Associate Professor at the Department of Philosophy, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / mohiti@iki.ac.ir
    dor 20.1001.1.10236015.1404.34.2.6.6
    doi 10.22034/marifat.2025.5001807
    Abstract: 
    Different behaviors of human beings reflect their diverse attitudes. Typically, individuals with similar attitudes form groups. However, through careful analysis, it is revealed that some members within a group hold different views. They refrain from expressing different attitudes and gradually adopt an attitude that is consistent with the members. This phenomenon, which is called conformity, can carry positive or negative value. Beneficial conformity yields individual or social advantages, while conforming to false thoughts of a group inflicts irreparable harm both individually and socially. Using descriptive-analytical method, this research examines how the Infallible Imams (PBUT) confronted this social phenomenon. The research results show that the Infallible Imams’ methods varied based on conformity’s intra-personal or environmental factors. The method of "attitude change" in the cognitive, emotional, behavioral dimensions for internal factors and the method of "situational assessment and barrier removal" for external factors have been considered to be the most important methods.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هم‌نوایی اجتماعی در سیره ائمه اطهار (ع)
    Abstract: 
    رفتارهای گوناگون انسان‌ها بیانگر نگرش‌های متفاوت آنهاست. به‌طور معمول افراد با نگرش‌ها و رفتارهای یکسان در گروه‌ها، جمع می‌آیند، اما با مطالعة دقیق‌تر مشخص می‌شود برخی افراد داخل در گروه، طرز فکر متفاوتی با اعضای گروه دارند، ولی با حضور در گروه، از ابراز نگرش‌های متفاوت خودداری کرده و به تدریج، نگرشی متناسب با اعضا اتخاذ می‌کنند. این واقعیت، که هم‌نوایی نامیده می‌شود، می‌تواند ارزش غیری مثبت یا منفی داشته باشد. هم‌نوایی مطلوب و دارای ارزش غیریِ مثبت، منافع فردی و اجتماعی فراوانی دارد و در مقابل، همرنگی با افکار باطل گروه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه خواهد داشت. پژوهش پیش‌رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی روش مواجهة ائمة اطهار(ع) با این پدیدة اجتماعی را بررسی می‌کند. نتایج حاکی از آن است که شیوه‌های مواجهة ائمه(ع) با توجه به عوامل درون فردی یا محیطیِ هم‌نوایی، متفاوت است؛ شیوة «تغییر نگرش» در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری در قلمرو عوامل درونی، و شیوة «موقعیت‌سنجی و رفع موانع» در قلمرو عوامل بیرونی مهم‌ترین شیوه‌ها رصد شده‌اند.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • نهج البلاغه (1395). تصحیح صبحی صالح. قم: مرکز البحوث الاسلامیه.
    • آذربایجانى، مسعود و دیگران (1382). روان‌شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • آلپورت، گوردن و جونز ادواردای (1371). روان‌شناسی اجتماعی از آعاز تاکنون. ترجمة محمد‌تقی منشی طوسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
    • ابن شهرآشوب مازندرانی، محمد بن علی (1412ق). مناقب آل ابی‌طالب. قم: مجمع احیاء الثقاة الاسلامیه.
    • ابن‌اثیر، علی بن محمد (1385ق). الکامل فی التاریخ. بیروت: دار صادر.
    • ابن‌حنبل، احمد بن (بی‌تا). مسند احمد. قاهره: مؤسسة قرطبه.
    • ابن‌قتیبه، عبدالله بن مسلم (1410ق). الامامة و السیاسة. تحقیق علی شیری. بیروت: دار الاضواء.
    • اسالیوان، تام و دیگران (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمة میرحسین رئیس‌زاده. تهران: فصل نو.
    • بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمة باقر ساروخانی. تهران: کیهان.
    • دهخدا، علی‌اکبر (1337). لغت‌نامه دهخدا. زیرنظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران.
    • راسخ، کرامت‌الله (1391). فرهنگ جامع جامعه‌شناسی و علوم انسانی. جهرم: دانشگاه آزاد اسلامى.
    • روشه، گی (1388). کنش اجتماعی. ترجمة هما زنجانی‎زاده. تهران: سمت.
    • سالاری‌فر، محمدرضا و دیگران (1401). روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • سلیمی، علی و داوری، محمد (1385). جامعه‌شناسی کجروی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • سیف، علی‌اکبر (1370). روان‌شناسی پرورشی. تهران: آگاه.
    • شوشتری، نورالله (1326). ملحقات احقاق الحق. قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: اسماعیلیان.
    • طبری، محمد بن جریر (1970م). تاریخ الامم و الملوک. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم. قاهره: دار المعارف.
    • فرانزوی، استفن ال (1381). روان‌شناسی اجتماعی. ترجمة مهرداد فیروزبخت و منصور قنادان. تهران: رسا.
    • فرگاس، جوزف پی (1373). روان‌شناسی تعامل اجتماعی. ترجمة خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت. تهران: ابجد.
    • فیض کاشانی، ملامحسن (1417ق). المحجة البیضاء. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
    • کریمی، یوسف (1381). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: ارسباران.
    • کلینی، محمد بن یعقوب (1360). اصول کافی. تهران: فرهنگ اهل‌بیت.
    • متقی هندی، حسام‌الدین (1409ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت: مؤسسة الرسالة.
    • مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. تحقیق جمعى از محققان. چ دوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • مسعودی، علی بن حسین (1421ق). مروج الذهب و معادن الجوهر. تحقیق و تعلیقه سعید محمد اللحام. بیروت: دار الفکر.
    • مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1374). الجمل. تحقیق سیدعلی میرشریفی. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    • مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413ق). الإرشاد. قم: کنگرة شیخ مفید.
    • میرعرب، فرج‌الله و کریمی، محمدکاظم (1394). درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم. اسلام و مطالعات اجتماعی، 8. 71−91.
    • میرعرب، فرج‌الله (۱۳۹۹). تأثیر روابط خویشاوندی در هم‌نوایی اجتماعی محبت‌بنیان از منظر قرآن. اسلام و علوم اجتماعی، 23، ۵۷-۷۷.
    •  یعقوبی، احمد بن اسحاق (بی‌تا). تاریخ الیعقوبی. بیروت: دار صادر.
    References: 
    • Ajzen, I. ,c. Timco & j.b. white (1982). self-monitoring and the attitude-behaviaor relation. Jornal of personality and Social Sychology, 52, 426-435.
    • Alkcock, J.E. & others (2000). A Textbook of social psychology. Pearson Canada.
    • Baron, R. A. & D. Byrne (1997). Social Psychology. 8th ed, Allyn and Bacon.
    • Hovland, C. L. & others (1940). Minor Studies in Aggression: VI. Correlation of Iynchings with Economic Indices. Journal of Psychology, 9, 301-310.
    • Petty, R. E., Haugtvedt, C. P., & Smith, S. M (1995). Elaboration as a determinant of attitude strength. In R. E. Petty & J. A. Krosnick (eds.), Attitude strength: Antecedents and consequences, Lawrence Erlbaum Associates.
    • Sears, David and others (1985). Social Psychology. Prentice-Hall.
    • Vargos, P. T, (2004). The Relationship between Implicit Attitudes and Behavior: Some Lessons frome the past and Directions for the future. Contemporary Perspectives onPsychology of Attitudes. London: Psychology Press, Taylor & Francis.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shikhizade, Malihe, Mohiti Ardakan, Mohammad Ali.(2025) Social Conformity in the Conduct of the Infallible Imams . Marifat, 34(2), 35-46 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5001807

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Malihe Shikhizade; Mohammad Ali Mohiti Ardakan."Social Conformity in the Conduct of the Infallible Imams ". Marifat, 34, 2, 2025, 35-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shikhizade, M, Mohiti Ardakan, M.(2025) 'Social Conformity in the Conduct of the Infallible Imams ', Marifat, 34(2), pp. 35-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shikhizade, M, Mohiti Ardakan, M. Social Conformity in the Conduct of the Infallible Imams . Marifat, 2025; 34(2): 35-46