Pages:
13-
Receive Date: 2025/03/21
Accept Date: 2025/03/21
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :انسانشناسى دینى ـ تربیتى از منظر شهید مطهری
Abstract:
اگر تحلیل مسائل انسانى را نقطه مشترک تمامى مکاتب و دیدگاه هاى بزرگ و کوچک مطرح در دنیاى قدیم و جدید بدانیم، در این میان، بحث پیرامون هستى و چیستى انسان در مدار توجه ویژه قرار دارد. هم از آن حیث که انسان شناسى، نقش محورى و مبنایى در تحلیل همه مباحث و مسائل پسینى دارد و هم به دلیل آنکه هر فیلسوف و اندیشمندى در این باره به اظهارنظر پرداخته است. تردیدى نیست که ادیان توحیدى و دیدگاه هاى الهى نیز نمى توانند از توجه به این موضوع مهم دورى گزینند.
بدین سان، «انسان شناسى» در دایره بزرگ علوم انسانى، از اهمیت فوق العاده برخوردار شده و در این زمینه، در مجموعه علوم تربیتى سخن از «انسان شناسى تربیتى» رفته است. و این، نه فقط به دلیل آن است که «انسان»، موضوع تربیت است، بلکه تجزیه و تحلیل قوا و نیروهاى انسانى نیز کلید اساسى تمامى حوزه هاى گوناگون تعلیم و تربیت به شمار مى آید.
آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته، تحلیل این موضوع از زاویه نگاه و دیدگاه هاى دینى و اسلامى است و بر همین بنیان، در «انسان شناسى دینى ـ تربیتى»، عوامل و پایه هاى رشد و تربیت انسان موردنظر و بررسى قرار مى گیرد.
این مقاله به بررسى پایه هاى موردنظر با توجه به برخى دیدگاه هاى شهید مطهّرى پرداخته و از این منظر، به سوى مقایسه اى تطبیقى روى آورده است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, Seyed hosein.(2025) انسانشناسى دینى ـ تربیتى از منظر شهید مطهری. Marifat, 18(6), 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed hosein Hoseini."انسانشناسى دینى ـ تربیتى از منظر شهید مطهری". Marifat, 18, 6, 2025, 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, S.(2025) 'انسانشناسى دینى ـ تربیتى از منظر شهید مطهری', Marifat, 18(6), pp. 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, S. انسانشناسى دینى ـ تربیتى از منظر شهید مطهری. Marifat, 2025; 18(6): 13-