Marifat, Volume 18, Issue 6, No 141, Year 2024 , Pages -

    انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى
    Abstract: 
    اگر تحلیل مسائل انسانى را نقطه مشترک تمامى مکاتب و دیدگاه هاى بزرگ و کوچک مطرح در دنیاى قدیم و جدید بدانیم، در این میان، بحث پیرامون هستى و چیستى انسان در مدار توجه ویژه قرار دارد. هم از آن حیث که انسان شناسى، نقش محورى و مبنایى در تحلیل همه مباحث و مسائل پسینى دارد و هم به دلیل آنکه هر فیلسوف و اندیشمندى در این باره به اظهارنظر پرداخته است. تردیدى نیست که ادیان توحیدى و دیدگاه هاى الهى نیز نمى توانند از توجه به این موضوع مهم دورى گزینند. بدین سان، «انسان شناسى» در دایره بزرگ علوم انسانى، از اهمیت فوق العاده برخوردار شده و در این زمینه، در مجموعه علوم تربیتى سخن از «انسان شناسى تربیتى» رفته است. و این، نه فقط به دلیل آن است که «انسان»، موضوع تربیت است، بلکه تجزیه و تحلیل قوا و نیروهاى انسانى نیز کلید اساسى تمامى حوزه هاى گوناگون تعلیم و تربیت به شمار مى آید. آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته، تحلیل این موضوع از زاویه نگاه و دیدگاه هاى دینى و اسلامى است و بر همین بنیان، در «انسان شناسى دینى ـ تربیتى»، عوامل و پایه هاى رشد و تربیت انسان موردنظر و بررسى قرار مى گیرد. این مقاله به بررسى پایه هاى موردنظر با توجه به برخى دیدگاه هاى شهید مطهّرى پرداخته  و از این منظر، به سوى مقایسه اى تطبیقى روى آورده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(2024) انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى. Marifat, 18(6), -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى". Marifat, 18, 6, 2024, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(2024) 'انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى', Marifat, 18(6), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). انسان‌شناسى دینى ـ تربیتى. Marifat, 2024; 18(6): -