Marifat, Volume 18, Issue 6, No 141, Year 2024 , Pages 127-

    شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم
    Abstract: 
    ریشه یابى موانع پیش روى تولیدات علمى، بخصوص در دانشگاه ها که مى توانند با برخوردارى از اعضاى هیأت علمى توانمند گام بلندى در بهره ورى سرمایه و محور توسعه، ارتقا جایگاه علمى و رشد اجتماعى و فرهنگى کشور بردارند یک ضرورت استراتژیک است. تحقیق حاضر به بررسى و شناسایى موانع تولید علم و طبقه بندى آن از دیدگاه اعضاى هیأت علمى دانشگاه هاى قم مى پردازد. روش تحقیق توصیفى از نوع پیمایشى و جامعه آمارى دربرگیرنده کلیه اعضاى هیأت علمى دانشگاه هاى قم است که از بین آنها یک نمونه 226 نفرى به صورت تصادفى طبقه اى انتخاب شد. براى گردآورى اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس آزمون خى دو نشان داد مهم ترین موانع بازدارنده تولید علم به ترتیب موانع انگیزشى، اقتصادى، ادارى و بروکراتیک، خدمات علمى ـ پژوهشى و فردى مربوط به توانمندى هاى فنى و تخصصى هستند و تأکید بر آموزش محورى دانشگاه ها به جاى پژوهش محورى، عدم حمایت هاى مالى در انتشار، تألیف و ترجمه کتب و مقالات و پایین بودن تسلط استادان به زبان انگلیسى به ترتیب، مؤثرترین و آشنایى اندک آنان به شیوه هاى پژوهش علمى کم اثرترین عامل در این فرایند شناخته شد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2024) شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم. Marifat, 18(6), 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم". Marifat, 18, 6, 2024, 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S.(2024) 'شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم', Marifat, 18(6), pp. 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S. شناسایى و طبقه‌بندى موانع تولید علم. Marifat, 2024; 18(6): 127-