معرفت، سال نوزدهم، شماره ششم، پیاپی 153، شهریور 1389، صفحات -

    سخن آغازین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    علوم سیاسى اسلامى

    اگر علوم سیاسى به عنوان یکى از علوم انسانى، مبتنى بر مبانى ماتریالیستى و ارزش‏ها و اصول مادى باشد، آن‏گاه نتیجه‏اش آن است که موضوع علم سیاست، «قدرت» قلمداد مى‏شود و هدف «حزب» هم دست‏یابى به قدرت تعریف مى‏شود. برآیند اندیشه مادى‏گرایانه که سود و زیان در آن محوریت دارد، منجر به این مى‏شود که در وجه سیاسى هم منافع یک کشور، یک ملت و در وجه سخیف‏تر آن منافع یک نژاد و قوم و قبیله مطرح شود. تاکنون آنچه در دنیاى علوم انسانى وجود داشته همین بوده است؛ چراکه غالبا ترجمه‏اى و وارداتى از محافل علمى غرب بوده است. اما اینک با اندیشه‏هاى ناب نشأت گرفته از معارف وحیانى و الهى، باید طرحى نو در ساحت اندیشه سیاسى درانداخت، بخصوص با توجه به تعالیم و تجربه انبیاء و اوصیاى دین در عرصه نظریه و عمل سیاسى و به ویژه با توجه به میراث مکتوب علمى که حاوى ابتکارات نوینى از سوى فلاسفه سیاسى اسلامى همچون فارابى است.

    از سوى دیگر، انقلاب اسلامى نیز فضاى وسیعى براى پرواز اندیشه بر فراز تنگ‏نظرى تفکر مادى‏گراى غرب و شرق فراهم کرده و به عیان دیدیم که مى‏توان به جاى وطن‏پرستى افراطى و محوریت قوم و قبیله و زبان و رنگ، ارزش‏هاى والاى الهى و انسانى را مبناى عمل قرار داد. جوشش احساسات و عواطف مردم در پاسخ به دعوت مقام معظم رهبرى براى کمک به سیل‏زدگان پاکستان تنها یک مشت از خروار است؛ جایى که عواطف انسانى و دینى بر نژادپرستى و ملیت‏گرایى غلبه کرد.

    شکوفا شدن ظرفیت انسان که خداوند آن را در نهاد آحاد بشر تعبیه کرده به این است که با تلاش خود بتواند سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید، در دنیا از «حیات طیبه» برخوردار باشد و در آخرت از زندگى سعادتمند و رستگارانه در بهشت قرب، متنعم باشد. سیاست از دیدگاه اسلامى، علمى است که سررشته امور دین و دنیاى مردم را در دست دارد و مردم جامعه را به سوى اهدافى که حکومت اسلامى تعیین نموده است، رهنمون مى‏سازد. از اینجا معناى اینکه «سیاست، عین دیانت است» معلوم مى‏گردد.

    حال، از تدوین خط‏مشى‏ها و سیاست‏گذارى‏هاى کلان جامعه گرفته تا تدوین متون درسى براى آموزش دانش‏پژوهان و طلاب علوم سیاسى باید از این مبنا سرچشمه بگیرند. امرى که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. مراکز علمى و نظریه‏پردازى مانند مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره که «عقبه تئوریک نظام» هستند، باید ضمن بازنگرى در دروس و متون درسى، به تولید علم و نظریه بر اساس آموزه‏هاى اسلامى در راستاى پیشبرد اهداف مقدس دین در تأمین زندگى دنیوى و اخروى و شکوفایى ظرفیت الهى انسان گام بردارند.

    فتنه عمیق سال 1388، زنگ هشدار را براى فرماندهان جبهه اندیشه و فرهنگ به صدا درآورد که اگر در سنگر خود دچار رخوت و خواب شده‏اند بیدار شوند؛ چراکه امیرالمؤمنین علیه‏السلام مى‏فرمایند: «من نام لم ینم عنه.» وقت آن رسیده که به نداى مکرر رهبر فرزانه انقلاب مقام عظیم‏الشأن ولایت پاسخى شایسته داده شود و تلاش مضاعفى از خود نشان دهیم. دستاورد مبانى سکولاریستى و مادى‏گرایانه علوم انسانى، بخصوص علوم سیاسى براى همگان عیان ساخت که غیرت علمى و دینى باید به خرج داد و در تلاش براى تولید علم سیاسى و علوم انسانى مبتنى بر مبانى و رویکردهاى اسلامى، نباید فرصت را از دست داد.

    دبیر گروه علوم سیاسى

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1389) سخن آغازین. ماهنامه معرفت، 19(6)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن آغازین". ماهنامه معرفت، 19، 6، 1389، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1389) 'سخن آغازین'، ماهنامه معرفت، 19(6), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن آغازین. معرفت، 19, 1389؛ 19(6): -