معرفت، سال نوزدهم، شماره هفتم، پیاپی 154، مهر 1389، صفحات -

    سخن آغازین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    سخن آغازین

    بایستگى تحول و نظریه‏پردازى در حقوق

    «اولین درسى که انقلاب اسلامى و نظام مبارک جمهورى اسلامى به ما داد، این بود که ما نگاهمان را از حصار و چهاردیوارى ملت ایران منعطف کنیم به عرصه وسیع امت اسلامى. امام بزرگوار ما به ما تعلیم داد که نگاه ما باید به ساحت عظیم امت باشد.»1

    رهنمود الهام‏بخش مقام معظّم رهبرى خاستگاه قرآنى دارد2 و تجلّى آرمان الهى انسانى است که مدت‏ها مورد غفلت و یا تغافل واقع شده است. احیاى این اندیشه مى‏تواند عظمت از دست‏رفته مسلمانان را به جهان اسلام بازگرداند. تلاش در راستاى تحقق نگرش «امت‏محور»، رسالت تاریخى همه مسلمانان جهان و علماى اسلام است که اداى آن مستلزم همت مضاعف و کار مضاعف و اتخاذ سازوکارهاى مناسب در همه عرصه‏هاست. در این میان، تحول و نظریه‏پردازى با رویکرد دینى در حوزه علوم انسانى به طور عام و در علم حقوق به طور خاص، از اهمیت ویژه برخوردار است. این اقدام سرنوشت‏ساز از ضرورت‏هاى اساسى نظام مقدس جمهورى اسلامى است که همواره مورد اهتمام امام راحل قدس‏سره بوده و از دغدغه‏هاى اصلى مقام معظّم رهبرى (دام ظله) به شمار مى‏رود.

    ایشان در تازه‏ترین دیدارشان با طلاب حوزه علمیه قم ضمن ابراز نگرانى از حاکمیت اندیشه سکولار بر علوم انسانى در دانشگاه‏ها و برخى نهادهاى حوزوى، ضرورت تحول و نظریه‏پردازى در علوم انسانى را مورد تأکید قرار داده، فرمودند: «انجام این رسالت بس بزرگ و سرنوشت‏ساز به عهده علماى دین، حوزه‏هاى علمیه و نهادهاى حوزوى است؛ چراکه نظام اسلامى به لحاظ نظرى و عملى متکى به حوزه علمیه و مستظهر به تلاش علمى علماى دین است. حوزه علمیه نباید در عرصه تولید فکر غایب باشد و منفعلانه عمل کند، ابتکار، نوآورى و نظریه‏پردازى در علوم انسانى از مهم‏ترین ابزار صدور انقلاب اسلامى و حاکمیت اندیشه امت در جهان است.»3

    علم حقوق تأثیرگذارترین و در عین حال، از چالش‏برانگیزترین رشته علوم انسانى است، پرسش‏هاى زیادى در حوزه حقوق مطرح است که هنوز به پاسخ مناسب نرسیده است. فلسفه حقوق، حقوق بین‏الملل، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه، حقوق اقلیت‏ها، حقوق زن، حقوق محیط زیست، حقوق مالکیت فکرى از رشته‏هاى حقوقى است که به طور جدى نیازمند نظریه‏پردازى‏اند. دیدگاه اسلام در این زمینه‏ها بایستى به طور دقیق، علمى، قانع‏کننده و ناظر به اندیشه‏هاى متداول و رایج جهان تدوین و تبیین گردد. اسلام دین جامع و کامل است. قابلیت تطور نظام حقوقى اسلام از اغلب نظام‏هاى حقوقى دیگر بیشتر است؛ چراکه اسلام اصول و مبانى لازم جهت توسعه و تکامل را دارد. پایه‏هاى فقه اسلامى از لحاظ حقوق، بسیار محکم و قوى است. فقه اسلامى در پرتو اجتهاد و استنباط مى‏تواند تحرک و پویایى خود را براى همیشه حفظ کند و به نیازمندى‏هاى حقوقى در هر زمان پاسخ دهد.

    اگر علماى دین و حقوق‏دانان مسلمان و متعهد از فرصت‏هاى فراهم آمده به برکت انقلاب اسلامى استفاده بهینه نکنند، در فرایند نظریه‏پردازى دینى غایب و یا دنباله‏رو باشند، نظریه‏هاى مادى و سکولار همچنان حاکمیت خود را بر دانشگاه‏ها و مراکز علمى حظ و توسعه خواهند داد.

    دبیرگروه حقوق


    1ـ دیدار مقام معظم رهبرى با طلاب جامعه‏المصطفى العالمیه، قم، 3/8/89.
    2ـ انبیاء: 92.
    3ـ دیدار مقام معظّم رهبرى با طلاب حوزه علمیه قم، 29/7/89.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1389) سخن آغازین. ماهنامه معرفت، 19(7)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن آغازین". ماهنامه معرفت، 19، 7، 1389، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1389) 'سخن آغازین'، ماهنامه معرفت، 19(7), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن آغازین. معرفت، 19, 1389؛ 19(7): -