صفحهها: 145-
تاریخ دریافت: 1389/12/20تاریخ پذیرش: 1390/02/21
چکیده:
هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهاى طلّاب و اولویتبندى راهکارهاى برونرفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبههاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبههاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآورى اطلاعات، پرسشنامه محققساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبهاى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خىدو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یکراهه F و Z استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاستگذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهشهاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرحها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روشهاى تحقیق به ترتیب از مهمترین بازدارندههاى پژوهشى محسوب مىشوند.
هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهاى طلّاب و اولویتبندى راهکارهاى برونرفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبههاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبههاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآورى اطلاعات، پرسشنامه محققساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبهاى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خىدو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یکراهه F و Z استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاستگذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهشهاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرحها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روشهاى تحقیق به ترتیب از مهمترین بازدارندههاى پژوهشى محسوب مىشوند.
کلیدواژهها: پژوهش، عوامل بازدارنده، طلبههاى سطح چهار، حوزه علمیه قم، راهکارها.
* عضو هیئت علمى گروه علوم تربیتى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم. دریافت: 21/11/89 ـ پذیرش: 25/12/89.