معرفت، سال بیستم، شماره اول، پیاپی 160، فروردین 1390، صفحات 145-

    واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / *دانشیار - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‏هاى طلّاب و اولویت‏بندى راه‏کارهاى برون‏رفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبه‏هاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبه‏هاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسشنامه محقق‏ساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبه‏اى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خى‏دو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یک‏راهه F و Z استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاست‏گذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهش‏هاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرح‏ها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روش‏هاى تحقیق به ترتیب از مهم‏ترین بازدارنده‏هاى پژوهشى محسوب مى‏شوند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سیف ‏اله فضل ‏الهى قمشى*

     چکیده

    هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‏هاى طلّاب و اولویت‏بندى راه‏کارهاى برون‏رفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبه‏هاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبه‏هاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسشنامه محقق‏ساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبه‏اى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خى‏دو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یک‏راهه F و Z استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاست‏گذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهش‏هاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرح‏ها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روش‏هاى تحقیق به ترتیب از مهم‏ترین بازدارنده‏هاى پژوهشى محسوب مى‏شوند.

     

    کلیدواژه‏ها: پژوهش، عوامل بازدارنده، طلبه‏هاى سطح چهار، حوزه علمیه قم، راه‏کارها.

     


     

    * عضو هیئت علمى گروه علوم تربیتى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم.               دریافت: 21/11/89 ـ پذیرش: 25/12/89.

     fazlollahigh@yahoo.com

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1390) واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه. فصلنامه معرفت، 20(1)، 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه". فصلنامه معرفت، 20، 1، 1390، 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1390) 'واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه'، فصلنامه معرفت، 20(1), pp. 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه. معرفت، 20, 1390؛ 20(1): 145-