سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
عاشورا؛ الگوى بیدارى اسلامى
بیدارى اسلامى، خیزش و جنبش مردمى فرامذهبى، فراملى، قومى، نژادى و سرزمینى است که در همه جا به چشم مىخورد. این جنبش مردمى، که به «بیدارى اسلامى» نامبردار است از آن تعابیرى دیگرى همچون «الصحوه الاسلامیه، الحرکة الاسلامیة، الیقظه الاسلامیة، البعث الاسلامى، التیار الاسلامى» نیز شده است.1 نهضت عاشورا مىتواند الگوى تمامعیار و کامل براى بیدارى اسلامى تلقى شود که جوهره آن، مبارزه با بىعدالتى، تبعیض، فساد، تباهى اجتماعى و بدعتهاست که هیچیک در قلمرو زمانى و یا جغرافیایى خاصى محدود نبوده است.
عاشورا بزرگترین درس حماسى، سمبل شهادتطلبى، ظلم ستیزى، عدالتخواهى و پاکسازى عقیده است؛ واقعهاى که در طول تاریخ هیچگاه خاموش نشده، خیزشى که آزادگى، آزادىخواهى، شهادتطلبى، ایثار، از خودگذشتگى، عبودیت، معرفت، عزّت نفس، کرامت، صبر، جوانمردى، بردبارى و جهاد در راه عقیده را به همه بشریت آموخته است و با گذشت زمان، ابعاد آن برجستهتر و شفافتر مىگردد.
قیام حسینى، حماسهاى بىنظیر در طول تاریخ است که الهامبخش نهضتها، جنبشهاى شیعى، بلکه سایر نهضتها در برابر کانونهاى ظلم و ستم، کفر و نفاق بوده است. عاشورا، صرفا یک تراژدى نیست، بلکه سمبل و نماد مقاومت و ایستادگى در برابر ظلم، طغیان و انحراف از مبانى و ارزشهاى اصیل دینى است که امروزه محور وحدت مسلمانان جهان و حتى آزادىخواهان جهان در جنبشهاى ضدسرمایهدارى جوامع غربى شده است.
در جوامعى که روح حماسى، بصیرت، خودآگاهى، ظلمستیزى، مقاومت و بیدارى مرده است، بزرگترین خاصیت قیام و ظلمستیزى و شهادتطلبى این است که این روح مرده را بیدار مىکند. این بیدارى، ملتى را آگاه و بیدار مىکند. حماسه حسینى، حماسه فرازمانى، فرامکانى، الگو و اسوه است؛ زیرا ارزشهاى مطرح در آن، ارزشهاى فراملى، فراسرزمینى و فرازمانى است. نهضت عاشورا، به همه مظلومان تاریخ درس ایستادگى، مبارزه، حماسه و مقابله با فساد و ظلم مىدهد. جالب اینکه اولین بار که گاندى مصلح بزرگ هند وارد سازمان ملل شد، 72 نفر از یاران خود را با خود به سازمان ملل آورد؛ به تعداد یاران امام حسین علیهالسلام در کربلا، تا الگو بودن نهضت حسینى را به جهانیان نشان دهد.
فوکویاما در کنفرانس اورشلیم، در بحث از «بازشناسى هویت شیعه» مىگوید: شیعه پرندهاى است که افق پروازش بسیار بالاتر از تیرهاى ماست. پرندهاى است که دو بال دارد، بال سبز و بال سرخ. بال سبز این پرنده «مهدویت و عدالتخواهى» است و بال سرخ آن «شهادتطلبى» است که ریشه در حماسه کربلا دارد و آن را ماندگار کرده است.
بیدارى اسلامى، با الهام از حماسه حسینى، داراى ویژگىهاى ذیل است: اصلاحطلبى، عدالتخواهى، ظلمستیزى و آزادگى؛ یعنى دقیقا الگوگرفته از قیام حسینى و اهداف نهضت عاشورا. به نطر مىرسد آنچه امروز ما در جهان اسلام تحت عنوان «بیدارى اسلامى» شاهدیم، مجموعه تحولات فکرى اجتماعى و سیاسى جوامع اسلامى، با هدف بازگشت به حاکمیت قرآن، سنت و ارزشهاى اسلامى در زندگى سیاسى، اجتماعى و نوسازى تمدن اسلامى است. به عبارت دیگر، بیدارى اسلامى به معناى زنده شدن دوباره اسلام در پرتو اسلام اصیل است. تجدید حیات اسلام در کالبد فرد و جامعه که در پرتو آن، استقلال، عدالت و ارزشهاى دینى، جانى دوباره مىگیرند. این بیدارى، ارتباطى تنگاتنگ با نهضت عاشوراى امام حسین علیهالسلام دارد؛ نهضتى که هرگز خاموشنشدنى است و حماسهاى جاودانه و ماندگار است.
1ـ عمر احمد عمر، یقظه المسلمین فى القرن العشرین، المؤتمر الدولى الثانى عشر للوحدة الاسلامیه، 1421، ص 63ـ107.