سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
نقش روانشناسى در تحقق «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى»
امروزه کاربرد روانشناسى در عرصه اقتصاد بسیار گسترده و نقشآفرین است. روانشناسى مدعى است که در زمینههاى رشد شخصیت، انگیزهدهى، کسب مهارت، یادگیرى، تبلیغات تجارى، آزمونهاى کارآیى، بهداشت روانى و بهداشت محیط کار، تعامل اجتماعى، نفوذ اجتماعى، تنظیم روابط بین فردى و... تأثیرگذار است. از اینرو، کاربرد اصول روانشناختى در بخشهاى گوناگون اقتصادى را مورد مطالعه قرار دادهاند و رشتههایى از قبیل روانشناسى صنعتى، روانشناسى اجتماعى، روانشناسى مدیریت، روانشناسى تربیتى، بهداشت روانى در کارخانجات، مددکارى اجتماعى، مشاوره و راهنمایىِ شغلى و حرفهاى و... مورد توجه و استقبال دستاندرکاران تولید، توزیع و مصرف قرار گرفته است. براى مثال، روانشناسى اجتماعى که مسائلى از قبیل رفتار جمعى، فرد در گروه، عوامل اجتماعى انگیزش، هیجان و ادراک، تفاوتهاى فردى و طبقاتى و نژادى، رفتار در گروههاى کوچک، مناسبات بین اشخاص، همرنگى با جماعت، ارتباطات جمعى، تبلیغات و متقاعدسازى و... را مورد بحث قرار مىدهد، در عرصههاى تولید، توزیع و مصرف نقش بسزایى ایفا مىکند.
جامعهاى که خواهان نیل به رشد، توسعه و استقلال اقتصادى و سیاسى است، در صورتى به موفقیت مطلوب نایل مىگردد که حداکثر بهرهورى اقتصادى و صنعتى را با کیفیت عالى به دست آورد و همه سازوکارهاى لازم را بدین منظور به کار گیرد. یکى از مهمترین عواملى که در بالا بردن سطح کمّى و کیفى کار و تولید و سرمایه ملى یک کشور نقش دارد، علاوه بر تلاش براى افزایش بهرهورى و تولید کالاهاى باکیفیت، تبلیغ، اطلاعرسانى و آگاهىبخشى تجارى و توجه به وضعیت مطلوب روانى مصرفکنندگان است. عدم توجه به رضایت مصرفکننده در تولید کالاها، پیامدهاى ناگوارى از جمله کاهش تقاضا و فروکاستن از میزان تولید، تولید کالاهاى غیراستاندار و فاقد کیفیت لازم، تضییع سرمایه ملى، وابستگى اقتصادى و سلب اعتماد و اطمینان مصرفکنندگان کالاهاى تولید داخلى را به دنبال دارد.
به نظر مىرسد، بدین منظور، آشنا ساختن مردم با سیر پیشرفتها و تولیدات ملى و توجه به تبلیغات تجارى امرى ضرورى و بایسته است. علاوه بر این، ایجاد روح امید در مردم، ایجاد انگیزه با هدف توجه دادن آنان به توانمندىهاى داخلى، شکستن حربه تبلیغاتى دشمن در ناکارآمد جلوهدادن تولیدات داخلى و ملى، تشویق و علاقهمند ساختن مردم به کار و تلاش بیشتر و ایجاد روحیه کار، تلاش، امید و نشاط در آنان، نهادینه ساختن مصرف کالاهاى تولید داخل، توجه به افزایش کمّیت و کیفیت کالاهایى تولیدى، تبلیغات تجارى، توجه به چگونگى عرضه کالا، عرضه کالاى مناسب با تقاضا و نیاز، کیفیت بستهبندى، برخوردارى از استاندارد و کیفیت لازم، رنگ و اندازه، قدرت رقابت با تولیدات مشابه خارجى، استفاده از فناورىهاى نوین در تولید کالاها و... از جمله امورى است که در ارتباط مستقیم با میزان مصرف و نیز تأثیر مستقیم در جذب و یا دفع مشترى دارد. توجه به این امور، در سال حمایت از «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى»، یک وظیفه دینى و ملى و موجب استقلال اقتصادى و زمینهساز اشتغال و خودکفایى است.
به امید تحقق این مهم