معرفت، سال بیست و یکم، شماره سوم، پیاپی 174، خرداد 1391، صفحات -

    سخن آغازین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    نقش روان‏شناسى در تحقق «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى»

    امروزه کاربرد روان‏شناسى در عرصه اقتصاد بسیار گسترده و نقش‏آفرین است. روان‏شناسى مدعى است که در زمینه‏هاى رشد شخصیت، انگیزه‏دهى، کسب مهارت، یادگیرى، تبلیغات تجارى، آزمون‏هاى کارآیى، بهداشت روانى و بهداشت محیط کار، تعامل اجتماعى، نفوذ اجتماعى، تنظیم روابط بین فردى و... تأثیرگذار است. از این‏رو، کاربرد اصول روان‏شناختى در بخش‏هاى گوناگون اقتصادى را مورد مطالعه قرار داده‏اند و رشته‏هایى از قبیل روان‏شناسى صنعتى، روان‏شناسى اجتماعى، روان‏شناسى مدیریت، روان‏شناسى تربیتى، بهداشت روانى در کارخانجات، مددکارى اجتماعى، مشاوره و راهنمایىِ شغلى و حرفه‏اى و... مورد توجه و استقبال دست‏اندرکاران تولید، توزیع و مصرف قرار گرفته است. براى مثال، روان‏شناسى اجتماعى که مسائلى از قبیل رفتار جمعى، فرد در گروه، عوامل اجتماعى انگیزش، هیجان و ادراک، تفاوت‏هاى فردى و طبقاتى و نژادى، رفتار در گروه‏هاى کوچک، مناسبات بین اشخاص، همرنگى با جماعت، ارتباطات جمعى، تبلیغات و متقاعدسازى و... را مورد بحث قرار مى‏دهد، در عرصه‏هاى تولید، توزیع و مصرف نقش بسزایى ایفا مى‏کند.

    جامعه‏اى که خواهان نیل به رشد، توسعه و استقلال اقتصادى و سیاسى است، در صورتى به موفقیت مطلوب نایل مى‏گردد که حداکثر بهره‏ورى اقتصادى و صنعتى را با کیفیت عالى به دست آورد و همه سازوکارهاى لازم را بدین منظور به کار گیرد. یکى از مهم‏ترین عواملى که در بالا بردن سطح کمّى و کیفى کار و تولید و سرمایه ملى یک کشور نقش دارد، علاوه بر تلاش براى افزایش بهره‏ورى و تولید کالاهاى باکیفیت، تبلیغ، اطلاع‏رسانى و آگاهى‏بخشى تجارى و توجه به وضعیت مطلوب روانى مصرف‏کنندگان است. عدم توجه به رضایت مصرف‏کننده در تولید کالاها، پیامدهاى ناگوارى از جمله کاهش تقاضا و فروکاستن از میزان تولید، تولید کالاهاى غیراستاندار و فاقد کیفیت لازم، تضییع سرمایه ملى، وابستگى اقتصادى و سلب اعتماد و اطمینان مصرف‏کنندگان کالاهاى تولید داخلى را به دنبال دارد.

    به نظر مى‏رسد، بدین منظور، آشنا ساختن مردم با سیر پیشرفت‏ها و تولیدات ملى و توجه به تبلیغات تجارى امرى ضرورى و بایسته است. علاوه بر این، ایجاد روح امید در مردم، ایجاد انگیزه با هدف توجه دادن آنان به توانمندى‏هاى داخلى، شکستن حربه تبلیغاتى دشمن در ناکارآمد جلوه‏دادن تولیدات داخلى و ملى، تشویق و علاقه‏مند ساختن مردم به کار و تلاش بیشتر و ایجاد روحیه کار، تلاش، امید و نشاط در آنان، نهادینه ساختن مصرف کالاهاى تولید داخل، توجه به افزایش کمّیت و کیفیت کالاهایى تولیدى، تبلیغات تجارى، توجه به چگونگى عرضه کالا، عرضه کالاى مناسب با تقاضا و نیاز، کیفیت بسته‏بندى، برخوردارى از استاندارد و کیفیت لازم، رنگ و اندازه، قدرت رقابت با تولیدات مشابه خارجى، استفاده از فناورى‏هاى نوین در تولید کالاها و... از جمله امورى است که در ارتباط مستقیم با میزان مصرف و نیز تأثیر مستقیم در جذب و یا دفع مشترى دارد. توجه به این امور، در سال حمایت از «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى»، یک وظیفه دینى و ملى و موجب استقلال اقتصادى و زمینه‏ساز اشتغال و خودکفایى است.

    به امید تحقق این مهم

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) سخن آغازین. ماهنامه معرفت، 21(3)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن آغازین". ماهنامه معرفت، 21، 3، 1391، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) 'سخن آغازین'، ماهنامه معرفت، 21(3), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن آغازین. معرفت، 21, 1391؛ 21(3): -