نخستین سخن: نگاهى نو به علوم انسانى
Article data in English (انگلیسی)
نخستین سخن
نگاهى نو به علوم انسانى
پایه ها و مبانى پیشرفت و استقلال هر کشورى در نظام آموزشى و پژوهشى آن قرار دارد. به اعتقاد بسیارى از اندیشمندان و صاحب نظران، علوم انسانى در این نظام داراى سهم حیاتى و نقش اساسى است. علوم انسانى وظیفه مطالعه و بررسى انسان، رفتار و ابعاد زندگى وى را به عهده دارد و مسئول راه کارهاى مفید و کارآمد براى زندگى بهتر و کامل تر اوست. مسلما تولید و تقویت این علوم و ارتقاى جایگاه آنها، نقش بسزایى در رشد و تعالى کشور، جامعه و سازمان ها و نهادهاى اجتماعى آن خواهد داشت.
علوم انسانى رایج امروز، که خاستگاه آنها عمدتا مغرب زمین است، داراى محتواهایى است که ماهیتا معارض و مخالف با آموزه هاى دینى و ارزش هاى فرهنگى است؛ چراکه این علوم بر جهان بینى مادى و تفکر پوزیتیویستى متکى بوده و با روش متفاوت، اهداف ویژه اى را دنبال مى کنند.
آنچه که به راحتى مى توان ادعا کرد این است که علوم انسانى غربى، با یافته ها و اظهاراتش، دست کم در موارد فراوانى، با دین و ارزش هاى دینى و فرهنگى ما در تضاد و تقابل است؛ زیرا علوم انسانى موجود براساس مبانى و تفکرات اومانیستى، پلورالیسم، سکولاریسم و نسبى گرایى ناشى از جهان بینى غربى و در راستاى تأمین نیازهاى انسان غربى طراحى، تولید و تدوین شده اند. ازاین رو، ضرورت اسلامى سازى این علوم و کاربردى کردن آنها، بیش از پیش بر همگان محرز مى گردد. بنابراین، بازنگرى در مبانى و محتواى علوم انسانى و به عبارتى اسلامى کردن آنها، یکى از ضرورت هاى جامعه اسلامى کشور ماست که باید مبناى سیاست ها، برنامه ها و راهبردهاى علمى ـ پژوهشى کشور قرار بگیرد. امروزه اهمیت و ضرورت اسلامى کردن آنها و به عبارتى تحول و انقلاب در این علوم مورد توافق و تأیید بیشتر مسئولان، اندیشمندان و محققان است.
با توجه به این ضرورت و در راستاى انجام این رسالت خطیر و عظیم، ماهنامه «معرفت» تاکنون گام هاى مفید و موثرى را برداشته است. هم اینک نیز در شماره پیش رو مباحث و موضوعاتى از قبیل صبر، خشم، تنیدگى، روش هاى تربیتى، سلامت روان، کبر و خودشیفتگى، اخلاق در مشاورره، تعامل و سازگارى زوجین، خوش رویى و خوش زبانى در خانواده و روابط اجتماعى به صورت تطبیقى و با نگاه دینى مورد بحث و بررسى قرار گرفته اند. امید است این مجموعه خدمت اندکى به جامعه اسلامى و علمى کشور باشد.
دبیر علمى روان شناسى