این مقاله با نظر به مسئله تربیت معنوى کودک، که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار مى رود، با روش تحلیلى ـ توصیفى به منظور مقایسه دیدگاه اسلام با نظریه رفتارگرایى در موضوع تربیت معنوى کودک انجام گرفته است. عوامل رفتارى تأثیرگذار در تربیت معنوى کودک در فضاى خانواده، در دو حوزه عبادت و اخلاق شناسایى و پس از بررسى با رویکرد دینى و قرآنى، با دیدگاه رفتارگرایى، تطبیق و وجوه اشتراک و افتراق آن دو مشخص شده است. تفاوت عمده دو دیدگاه، در انسان شناسى است که این تفاوت در تربیت کودک به صورت چشمگیر تأثیرگذار مى باشد. از دیدگاه رفتارگرایى، تربیت معنوى کودک بى فایده است؛ چون امر غیرمادى در وجود کودک حضور ندارد. اما این نوع تربیت کودک و توجه به جنبه معنوى او براساس نظریه اسلام، امرى است لازم و سرنوشت ساز در سراسر زندگى وى.
این مقاله با نظر به مسئله تربیت معنوى کودک، که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار مى رود، با روش تحلیلى ـ توصیفى به منظور مقایسه دیدگاه اسلام با نظریه رفتارگرایى در موضوع تربیت معنوى کودک انجام گرفته است. عوامل رفتارى تأثیرگذار در تربیت معنوى کودک در فضاى خانواده، در دو حوزه عبادت و اخلاق شناسایى و پس از بررسى با رویکرد دینى و قرآنى، با دیدگاه رفتارگرایى، تطبیق و وجوه اشتراک و افتراق آن دو مشخص شده است. تفاوت عمده دو دیدگاه، در انسان شناسى است که این تفاوت در تربیت کودک به صورت چشمگیر تأثیرگذار مى باشد. از دیدگاه رفتارگرایى، تربیت معنوى کودک بى فایده است؛ چون امر غیرمادى در وجود کودک حضور ندارد. اما این نوع تربیت کودک و توجه به جنبه معنوى او براساس نظریه اسلام، امرى است لازم و سرنوشت ساز در سراسر زندگى وى.
کلیدواژه ها: تربیت معنوى، عامل رفتارى، دوره کودکى، رفتار عبادى، عامل اخلاقى، سبک زندگى.
1 این مقاله بخشى از طرح پژوهشى «تربیت دینى و شاخص هاى آن» است که براى مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهورى در حال انجام است.
ساجدی، ابوالفضل، احسانی، محمد.(1392) 'بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى'، فصلنامه معرفت، 22(11), pp. 71-