معرفت، سال بیست و دوم، شماره یازدهم، پیاپی 194، بهمن 1392، صفحات 71-

    بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ابوالفضل ساجدی / *استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajedi@qabas.net
    محمد احسانی / *استادیار - گروه اخلاق و تربیت جامعه المصطفی العالمیه / mohammadehsanni@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله با نظر به مسئله تربیت معنوى کودک، که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار مى رود، با روش تحلیلى ـ توصیفى به منظور مقایسه دیدگاه اسلام با نظریه رفتارگرایى در موضوع تربیت معنوى کودک انجام گرفته است. عوامل رفتارى تأثیرگذار در تربیت معنوى کودک در فضاى خانواده، در دو حوزه عبادت و اخلاق شناسایى و پس از بررسى با رویکرد دینى و قرآنى، با دیدگاه رفتارگرایى، تطبیق و وجوه اشتراک و افتراق آن دو مشخص شده است. تفاوت عمده دو دیدگاه، در انسان شناسى است که این تفاوت در تربیت کودک به صورت چشمگیر تأثیرگذار مى باشد. از دیدگاه رفتارگرایى، تربیت معنوى کودک بى فایده است؛ چون امر غیرمادى در وجود کودک حضور ندارد. اما این نوع تربیت کودک و توجه به جنبه معنوى او براساس نظریه اسلام، امرى است لازم و سرنوشت ساز در سراسر زندگى وى.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 71ـ85

    محمد احسانى2

    ابوالفضل ساجدى3

    چکیده

    این مقاله با نظر به مسئله تربیت معنوى کودک، که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار مى رود، با روش تحلیلى ـ توصیفى به منظور مقایسه دیدگاه اسلام با نظریه رفتارگرایى در موضوع تربیت معنوى کودک انجام گرفته است. عوامل رفتارى تأثیرگذار در تربیت معنوى کودک در فضاى خانواده، در دو حوزه عبادت و اخلاق شناسایى و پس از بررسى با رویکرد دینى و قرآنى، با دیدگاه رفتارگرایى، تطبیق و وجوه اشتراک و افتراق آن دو مشخص شده است. تفاوت عمده دو دیدگاه، در انسان شناسى است که این تفاوت در تربیت کودک به صورت چشمگیر تأثیرگذار مى باشد. از دیدگاه رفتارگرایى، تربیت معنوى کودک بى فایده است؛ چون امر غیرمادى در وجود کودک حضور ندارد. اما این نوع تربیت کودک و توجه به جنبه معنوى او براساس نظریه اسلام، امرى است لازم و سرنوشت ساز در سراسر زندگى وى.

    کلیدواژه ها: تربیت معنوى، عامل رفتارى، دوره کودکى، رفتار عبادى، عامل اخلاقى، سبک زندگى.


    1 این مقاله بخشى از طرح پژوهشى «تربیت دینى و شاخص هاى آن» است که براى مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهورى در حال انجام است.

    2 دانشجوى دکترى علوم تربیتى جامعه المصطفى العالمیه. mohammadehsani@gmail.com

    3 دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. sajedi@qabas.net

    دریافت: 18/ 5/ 91 پذیرش: 26/ 10/ 92


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، احسانی، محمد.(1392) بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى. فصلنامه معرفت، 22(11)، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل ساجدی؛ محمد احسانی."بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى". فصلنامه معرفت، 22، 11، 1392، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، احسانی، محمد.(1392) 'بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى'، فصلنامه معرفت، 22(11), pp. 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، احسانی، محمد. بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى. معرفت، 22, 1392؛ 22(11): 71-