معرفت، سال بیست و چهارم، شماره پنجم، پیاپی 212، مرداد 1394، صفحات 89-

    نظریه «استفاده و رضامندى»رویکردى تحلیلى ـ انتقادى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدحسین شرف الدین / *استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sharaf@qabas.net
    حسین رئیسی وانانی / *کارشناس ارشد - علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم / mmehrabon1@yahoo.com
    چکیده: 
    این مقاله درصدد تحلیل و نقد نظریه «استفاده و رضامندى» در رسانه است. طبق این نظریه، مخاطبان «میل» و «نیاز» خود را بر رسانه ها تحمیل، و بر روند سیاست گذارى و برنامه سازى آنها تأثیر مى گذارند. بر این اساس، رسانه باید مخاطب محور باشد؛ یعنى در جهت پاسخ گویى به امیال و نیازهاى عینیت یافته مخاطبان عمل کند. به نظر مى رسد که مدعاى اصلى این نظریه، در کل با برخى آموزه هاى دین مبین اسلام در خصوص وظایف و رسالت نهادهاى فرهنگى از جمله رسانه هاى جمعى در تعامل با مخاطبان خود، در تقابل مى باشد. یک رسانه دینى یا داراى مرجعیت الگویى و هنجارى دینى، نمى تواند و نباید در سیاست هاى فرهنگى و برنامه سازى خود، نیازهاى کاذب مخاطبان را با اهداف و اغراض ویژه در کانون توجه قرار دهد. از دید اسلام، تنها ارضاى نیازهاى واقعى است که با رعایت اصول، بالقوه مى تواند در حرکت تعالى جویانه مؤمن در سیر به سمت هدف غایى خلقت، یعنى قرب الهى مؤثر افتد. ازاین رو، یک رسانه مطلوب با معیار دینى، تنها باید ارضا و تأمین نیازهاى واقعى و شناخته شده مخاطبان را وجه همت خویش قرار دهد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 212 (ویژه جامعه ‏شناسى)

    حسین رئیسى وانانى / کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشکده صداوسیماى قم                    mmehrabon1@yahoo.com

    سیدحسین شرف الدین / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                   sharaf@qabas.net

    دریافت: 14/7/93               پذیرش: 12/2/94

    چکیده

    این مقاله درصدد تحلیل و نقد نظریه «استفاده و رضامندى» در رسانه است. طبق این نظریه، مخاطبان «میل» و «نیاز» خود را بر رسانه ها تحمیل، و بر روند سیاست گذارى و برنامه سازى آنها تأثیر مى گذارند. بر این اساس، رسانه باید مخاطب محور باشد؛ یعنى در جهت پاسخ گویى به امیال و نیازهاى عینیت یافته مخاطبان عمل کند. به نظر مى رسد که مدعاى اصلى این نظریه، در کل با برخى آموزه هاى دین مبین اسلام در خصوص وظایف و رسالت نهادهاى فرهنگى از جمله رسانه هاى جمعى در تعامل با مخاطبان خود، در تقابل مى باشد. یک رسانه دینى یا داراى مرجعیت الگویى و هنجارى دینى، نمى تواند و نباید در سیاست هاى فرهنگى و برنامه سازى خود، نیازهاى کاذب مخاطبان را با اهداف و اغراض ویژه در کانون توجه قرار دهد. از دید اسلام، تنها ارضاى نیازهاى واقعى است که با رعایت اصول، بالقوه مى تواند در حرکت تعالى جویانه مؤمن در سیر به سمت هدف غایى خلقت، یعنى قرب الهى مؤثر افتد. ازاین رو، یک رسانه مطلوب با معیار دینى، تنها باید ارضا و تأمین نیازهاى واقعى و شناخته شده مخاطبان را وجه همت خویش قرار دهد.

     

    کلیدواژه ها: رسانه، نیاز، انگیزه، مخاطب، استفاده و رضامندى، ارضاى کاذب.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شرف الدین، سیدحسین، رئیسی وانانی، حسین.(1394) نظریه «استفاده و رضامندى»رویکردى تحلیلى ـ انتقادى. فصلنامه معرفت، 24(5)، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدحسین شرف الدین؛ حسین رئیسی وانانی."نظریه «استفاده و رضامندى»رویکردى تحلیلى ـ انتقادى". فصلنامه معرفت، 24، 5، 1394، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شرف الدین، سیدحسین، رئیسی وانانی، حسین.(1394) 'نظریه «استفاده و رضامندى»رویکردى تحلیلى ـ انتقادى'، فصلنامه معرفت، 24(5), pp. 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شرف الدین، سیدحسین، رئیسی وانانی، حسین. نظریه «استفاده و رضامندى»رویکردى تحلیلى ـ انتقادى. معرفت، 24, 1394؛ 24(5): 89-