معرفت، سال بیست و چهارم، شماره هفتم، پیاپی 214، مهر 1394، صفحات 69-

    واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین محمدی سیرت / *عضو هیئت علمی - دانشگاه جامعه امام حسین (ع) / hmsirat81@gmail.com
    محسن قاسم‌پور / *استاد - علوم قرآن وحدیث / m.qasempour@atu.ac.ir
    چکیده: 
    بحران اجتماعى مفهومى امروزین است که در ادبیات علوم اجتماعى معاصر تولید گردیده و نمى توان معادل عینى براى این مفهوم در قرآن کریم یافت؛ ازاین رو، به منظور دستیابى به تعریف قرآنى از آن، مفاهیم قرآنى معادل بحران را یافته و در یک پویش تحلیلى، واژگان مرتبط را تحلیل نموده ایم. روش انتخاب واژگان قرآنى بر اساس دو ملاک است: حوزه معنایى مشابه و مصادیق خارجى مشترک. این روش نوعى نگاه معناشناسانه ایزوتسویى به منظور فهم مفاهیم قرآن کریم است. دوازده واژه استخراج گردید و سپس در تحلیلى مفهومى با مفهوم متعارف بحران اجتماعى مقایسه و در قالب نسبت هاى منطقى چهارگانه بیان شد. بررسى تحلیلى نشان مى دهد: وقوع بحران اجتماعى امرى مطلوب نبوده و مواجهه منفعلانه با آن پذیرفته نیست؛ در دیدگاهى فعال و پویا، بحران اجتماعى طبیعت خلقت جامعه انسانى و سنت الهى است؛ بحران امتحانى حتمى محسوب و غیرمنتظره نیست و مؤمن رویارویى با آن را فرصتى براى رشد مى داند؛ بحران مفهومى دو وجهى است از فرصت و تهدید، مدیریت قرآنى بحران هاى اجتماعى رویکردى فعال است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 214 (ویژه علوم قرآنى)

     حسین محمدى سیرت / عضو هیئت علمى دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام             hmsirat81@gmail.com

    محسن قاسم پور / دانشیار دانشگاه کاشان                    ghasempour@kashanu.ac.ir

    دریافت: 29/5/93               پذیرش: 22/3/94

     

    چکیده

    بحران اجتماعى مفهومى امروزین است که در ادبیات علوم اجتماعى معاصر تولید گردیده و نمى توان معادل عینى براى این مفهوم در قرآن کریم یافت؛ ازاین رو، به منظور دستیابى به تعریف قرآنى از آن، مفاهیم قرآنى معادل بحران را یافته و در یک پویش تحلیلى، واژگان مرتبط را تحلیل نموده ایم. روش انتخاب واژگان قرآنى بر اساس دو ملاک است: حوزه معنایى مشابه و مصادیق خارجى مشترک. این روش نوعى نگاه معناشناسانه ایزوتسویى به منظور فهم مفاهیم قرآن کریم است. دوازده واژه استخراج گردید و سپس در تحلیلى مفهومى با مفهوم متعارف بحران اجتماعى مقایسه و در قالب نسبت هاى منطقى چهارگانه بیان شد. بررسى تحلیلى نشان مى دهد: وقوع بحران اجتماعى امرى مطلوب نبوده و مواجهه منفعلانه با آن پذیرفته نیست؛ در دیدگاهى فعال و پویا، بحران اجتماعى طبیعت خلقت جامعه انسانى و سنت الهى است؛ بحران امتحانى حتمى محسوب و غیرمنتظره نیست و مؤمن رویارویى با آن را فرصتى براى رشد مى داند؛ بحران مفهومى دو وجهى است از فرصت و تهدید، مدیریت قرآنى بحران هاى اجتماعى رویکردى فعال است.

    کلیدواژه ها: قرآن کریم، بحران، فتنه، کَبَد، عُسر، حَرج.

     


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی سیرت، حسین، قاسم‌پور، محسن.(1394) واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى. فصلنامه معرفت، 24(7)، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین محمدی سیرت؛ محسن قاسم‌پور."واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى". فصلنامه معرفت، 24، 7، 1394، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی سیرت، حسین، قاسم‌پور، محسن.(1394) 'واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى'، فصلنامه معرفت، 24(7), pp. 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی سیرت، حسین، قاسم‌پور، محسن. واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى. معرفت، 24, 1394؛ 24(7): 69-