معرفت، سال بیست و چهارم، شماره هشتم، پیاپی 215، آبان 1394، صفحات 29-

    بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    احمد شهامت / *دانشجوی دکتری - فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / ahmadshahamat@chmail.ir
    سیداحمد رهنمائی / *دانشیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rahnama@qabas.net
    چکیده: 
    ازآنجاکه فطرت از مبانى مهم انسان شناختى در دانش تعلیم و تربیت است، این پرسش مطرح است که این مفهوم از نگاه قرآن به چه معناست و چه ابعاد و ویژگى هایى دارد؟ آیات مرتبط با فطرت را مى توان در چهارده گروه دسته بندى نمود. پس از بررسى این آیات به روش تحلیلى ـ استنباطى مى توان نکات ذیل را در سه بخش ارائه نمود. اول، نکات عمومى درباره فطرت: فطرت ذاتى و خدادادى است و نه اکتسابى که در همه افراد بشر همسان مى باشد. فطرت اگرچه تغییرناپذیر است و از بین نمى رود، اما ممکن است ضعیف و فراموش گردد. گرایش ها و بینش هاى فطرى نیازمند یادآورى هستند. عواملى نظیر تزکیه نفس باعث رشد داشته هاى فطرى انسان مى گردد. دوم، نکات درباره بعد شناختى فطرت: علاوه بر «خودشناسى فطرى» انسان، بخشى از شناخت هاى فطرى انسان مربوط به ربوبیت الهى و صفات وحدانیت، الوهیت، خالقیت و رازقیت الهى مى باشد که از آن به عنوان «خداشناسى فطرى» یاد مى شود. سوم، نکاتى در بعد گرایشى و انگیزشى انسان است: انسان داراى گرایش هاى فطرى «خداپرستى فطرى»، «کمال طلبى»، «فضیلت گرایى»، «میل به جاودانگى» و «حق گرایى» است. خداوند و دین او محبوب فطرى انسان، و کفر، فسق، سرکشى و گناه، منفور فطرى انسان است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 215 (ویژه تعلیم و تربیت ارزش ها)

     

    احمد شهامت / دانشجوى دکترى فقه تربیتى جامعه المصطفى العالمیة                              amadshahamat@chmail.ir

    سیداحمد رهنمایى / دانشیار گروه علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                    rahnama@qabas.net

    دریافت: 25/7/93               پذیرش: 19/6/94

     

    چکیده

    ازآنجاکه فطرت از مبانى مهم انسان شناختى در دانش تعلیم و تربیت است، این پرسش مطرح است که این مفهوم از نگاه قرآن به چه معناست و چه ابعاد و ویژگى هایى دارد؟ آیات مرتبط با فطرت را مى توان در چهارده گروه دسته بندى نمود. پس از بررسى این آیات به روش تحلیلى ـ استنباطى مى توان نکات ذیل را در سه بخش ارائه نمود. اول، نکات عمومى درباره فطرت: فطرت ذاتى و خدادادى است و نه اکتسابى که در همه افراد بشر همسان مى باشد. فطرت اگرچه تغییرناپذیر است و از بین نمى رود، اما ممکن است ضعیف و فراموش گردد. گرایش ها و بینش هاى فطرى نیازمند یادآورى هستند. عواملى نظیر تزکیه نفس باعث رشد داشته هاى فطرى انسان مى گردد. دوم، نکات درباره بعد شناختى فطرت: علاوه بر «خودشناسى فطرى» انسان، بخشى از شناخت هاى فطرى انسان مربوط به ربوبیت الهى و صفات وحدانیت، الوهیت، خالقیت و رازقیت الهى مى باشد که از آن به عنوان «خداشناسى فطرى» یاد مى شود. سوم، نکاتى در بعد گرایشى و انگیزشى انسان است: انسان داراى گرایش هاى فطرى «خداپرستى فطرى»، «کمال طلبى»، «فضیلت گرایى»، «میل به جاودانگى» و «حق گرایى» است. خداوند و دین او محبوب فطرى انسان، و کفر، فسق، سرکشى و گناه، منفور فطرى انسان است.

     

    کلیدواژه ها: فطرت، فطرت الهى، ویژگى هاى فطرت، شناخت هاى فطرى، گرایش هاى فطرى.

     

    Marifat____________________________________________________________ Vol. 24, No 8, Aban 1394

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهامت، احمد، رهنمائی، سیداحمد.(1394) بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن. فصلنامه معرفت، 24(8)، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد شهامت؛ سیداحمد رهنمائی."بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن". فصلنامه معرفت، 24، 8، 1394، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهامت، احمد، رهنمائی، سیداحمد.(1394) 'بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن'، فصلنامه معرفت، 24(8), pp. 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهامت، احمد، رهنمائی، سیداحمد. بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن. معرفت، 24, 1394؛ 24(8): 29-