معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دوازدهم، پیاپی 219، اسفند 1394، صفحات 91-

    آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى مطالعه موردى: دانشگاه هاى دولتى استان قم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    یاسین سعیدی / *کارشناس ارشد - مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی / yasin.saeedi@yahoo.com
    وحید اسمعیلی / *کارشناس ارشد - مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی / vahid.esmaili68@yahoo.com
    حدیثه سیفی / *کارشناس ارشد - مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی / hadisseify@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف این تحقیق، بررسى نظرات متخصصان و استادان حوزه و دانشگاه در خصوص آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفى و با استفاده از تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه پژوهش را 10 نفر از متخصصان و استادان حوزه، 10 نفر از متخصصان و استادان دانشگاه و 30 نفر از دانشجویان دانشگاه هاى دولتى استان قم در سه مقطع تحصیلى کارشناسى، کارشناسى ارشد و دکترى، در سه رشته تحصیلى علوم انسانى، علوم پایه و فنى و مهندسى تشکیل دادند. براى شناسایى مهم ترین و مرتبط ترین مهارت هاى زندگى دانشجویان، از مصاحبه هاى نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از مصاحبه ها، 4 مهارت خودآگاهى، تصمیم گیرى، برقرارى ارتباط مؤثر و تفکر انتقادى به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین مهارت هاى زندگى دانشجویان انتخاب شدند. نتایج یافته ها نشان داد که یکى از نگرانى هاى اصلى حوزه و دانشگاه، عدم آگاهى اغلب دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى است و در این زمینه، حوزه و دانشگاه نقش هریک را مهم دانسته و به طور مشترک از صداوسیما براى اشاعه این موضوع یاد کردند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 219 (ویژه جامعه شناسى)

    یاسین سعیدى / کارشناس ارشد مدیریت آموزشى دانشگاه خوارزمى       yasin.saeedi@yahoo.com

    وحید اسمعیلى / کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایى         vahid.esmali68@yahoo.com

    حدیثه سیفى / کارشناس ارشد مدیریت آموزشى دانشگاه خوارزمى         hadisseify@yahoo.com

    دریافت: 29/5/93               پذیرش: 23/11/93

     

    چکیده

    هدف این تحقیق، بررسى نظرات متخصصان و استادان حوزه و دانشگاه در خصوص آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفى و با استفاده از تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه پژوهش را 10 نفر از متخصصان و استادان حوزه، 10 نفر از متخصصان و استادان دانشگاه و 30 نفر از دانشجویان دانشگاه هاى دولتى استان قم در سه مقطع تحصیلى کارشناسى، کارشناسى ارشد و دکترى، در سه رشته تحصیلى علوم انسانى، علوم پایه و فنى و مهندسى تشکیل دادند. براى شناسایى مهم ترین و مرتبط ترین مهارت هاى زندگى دانشجویان، از مصاحبه هاى نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از مصاحبه ها، 4 مهارت خودآگاهى، تصمیم گیرى، برقرارى ارتباط مؤثر و تفکر انتقادى به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین مهارت هاى زندگى دانشجویان انتخاب شدند. نتایج یافته ها نشان داد که یکى از نگرانى هاى اصلى حوزه و دانشگاه، عدم آگاهى اغلب دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى است و در این زمینه، حوزه و دانشگاه نقش هریک را مهم دانسته و به طور مشترک از صداوسیما براى اشاعه این موضوع یاد کردند.

     

    کلیدواژه ها: حوزه و دانشگاه، مهارت هاى زندگى، دانشگاه هاى دولتى استان قم، رویکرد تربیتى.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، یاسین، اسمعیلی، وحید، سیفی، حدیثه.(1394) آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى مطالعه موردى: دانشگاه هاى دولتى استان قم. ماهنامه معرفت، 24(12)، 91-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یاسین سعیدی؛ وحید اسمعیلی؛ حدیثه سیفی."آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى مطالعه موردى: دانشگاه هاى دولتى استان قم". ماهنامه معرفت، 24، 12، 1394، 91-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، یاسین، اسمعیلی، وحید، سیفی، حدیثه.(1394) 'آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى مطالعه موردى: دانشگاه هاى دولتى استان قم'، ماهنامه معرفت، 24(12), pp. 91-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، یاسین، اسمعیلی، وحید، سیفی، حدیثه. آگاهى و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت هاى زندگى با رویکرد تربیتى مطالعه موردى: دانشگاه هاى دولتى استان قم. معرفت، 24, 1394؛ 24(12): 91-