معرفت، سال بیست و پنجم، شماره چهارم، پیاپی 223، تیر 1395، صفحات 13-

    جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد نجفی / *استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / mdnajafi@yahoo.com
    فاطمه رمضانی / *دانشجوی دکتری - علوم تربتی دانشگاه اصفهان / framezani.1390@yahoo.com
    چکیده: 
    در دیدگاه اسلامى، نظر بر کرامت و ارزشمندى شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى که سایر مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به این سؤال مهم که «جایگاه کرامت ذاتى انسان، در تربیت اجتماعى و اخلاقى کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهرى دنبال کرده و از روش توصیفى ـ تحلیلى براى رسیدن به پاسخ سؤال مذکور استفاده کرده است.      نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهى متربى نسبت به کرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى این دارایى وجودى بر تنظیم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تأثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)

    محمد نجفى / استادیار دانشگاه اصفهان                      mdnajafi@yahoo.com

    فاطمه رمضانى / دانشجوى دکترى علوم تربیتى دانشگاه اصفهان                      framezani.1390@yahoo.com

    احسان یاورى / دانشجوى دکترى دانشگاه قم                 ehsanyavari.1390@yahoo.com

    دریافت: 23/6/94               پذیرش: 11/12/94

     

    چکیده

    در دیدگاه اسلامى، نظر بر کرامت و ارزشمندى شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى که سایر مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به این سؤال مهم که «جایگاه کرامت ذاتى انسان، در تربیت اجتماعى و اخلاقى کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهرى دنبال کرده و از روش توصیفى ـ تحلیلى براى رسیدن به پاسخ سؤال مذکور استفاده کرده است.

         نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهى متربى نسبت به کرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى این دارایى وجودى بر تنظیم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تأثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.

     

    کلیدواژه ها: کرامت، تربیت اخلاقى و اجتماعى، شهید مطهرى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه.(1395) جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى. فصلنامه معرفت، 25(4)، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد نجفی؛ فاطمه رمضانی."جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى". فصلنامه معرفت، 25، 4، 1395، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه.(1395) 'جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى'، فصلنامه معرفت، 25(4), pp. 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه. جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 13-