معرفت، سال بیست و پنجم، شماره چهارم، پیاپی 223، تیر 1395، صفحات 37-

    درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    راضیه امامی / *دانشجوی کارشناسی ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان / emamirazieh@yahoo.com
    سمیه کیانی / *کارشناس ارشد - تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش / kiani.somaieh@gmail.com
    محمد نجفی / *استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / mdnajafi@yahoo.com
    چکیده: 
    تهذیب و تربیت اخلاقى عبارت است از: آراستن نفس به فضایل و پیراستن آن از رذایل و به کارگیرى روش هایى به منظور پرورش نیکى ها و زدودن رذایل اخلاقى. مطالعه تربیت اخلاقى مى تواند گامى مهم در تبیین ساختار نظام اخلاقى و به تبع آن، تربیت اخلاقى باشد. براین اساس، هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش هاى کیفى است و با روش تحلیلى ـ توصیفى مبتنى بر روش کتابخانه اى انجام شده، بررسى دیدگاه هاى اخلاقى خواجه نصیرالدین طوسى و دلالت هاى آن بر تربیت اخلاقى در دو بخش مبانى و اهداف تعلیم و تربیت است. نظام اخلاقى خواجه طوسى بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنى است. مهم ترین نتایج و دستاوردهاى این تحقیق شناسایى مبانى تربیت اخلاقى شامل ماهیت و حقیقت انسان، تعادل قواى نفس و قابلیت آن در وصول به کمال حقیقى و شناسایى اهداف تربیت اخلاقى شامل اهداف غایى، واسطى و آموزشى است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)

    محمد نجفى / استادیار دانشگاه اصفهان                      mdnajafi@yahoo.com

    سمیه کیانى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان                   kiani.somaieh@gmail.com

    راضیه امامى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان                  emamirazieh@yahoo.com

    دریافت: 2/2/94               پذیرش: 13/10/94

    چکیده

    تهذیب و تربیت اخلاقى عبارت است از: آراستن نفس به فضایل و پیراستن آن از رذایل و به کارگیرى روش هایى به منظور پرورش نیکى ها و زدودن رذایل اخلاقى. مطالعه تربیت اخلاقى مى تواند گامى مهم در تبیین ساختار نظام اخلاقى و به تبع آن، تربیت اخلاقى باشد. براین اساس، هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش هاى کیفى است و با روش تحلیلى ـ توصیفى مبتنى بر روش کتابخانه اى انجام شده، بررسى دیدگاه هاى اخلاقى خواجه نصیرالدین طوسى و دلالت هاى آن بر تربیت اخلاقى در دو بخش مبانى و اهداف تعلیم و تربیت است. نظام اخلاقى خواجه طوسى بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنى است. مهم ترین نتایج و دستاوردهاى این تحقیق شناسایى مبانى تربیت اخلاقى شامل ماهیت و حقیقت انسان، تعادل قواى نفس و قابلیت آن در وصول به کمال حقیقى و شناسایى اهداف تربیت اخلاقى شامل اهداف غایى، واسطى و آموزشى است.

    کلیدواژه ها: اخلاق، تربیت اخلاقى، مبانى تربیت اخلاقى، اهداف تربیت اخلاقى، تهذیب، نفس، خواجه نصیرالدین طوسى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی، راضیه، کیانی، سمیه، نجفی، محمد.(1395) درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف. فصلنامه معرفت، 25(4)، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    راضیه امامی؛ سمیه کیانی؛ محمد نجفی."درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف". فصلنامه معرفت، 25، 4، 1395، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی، راضیه، کیانی، سمیه، نجفی، محمد.(1395) 'درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف'، فصلنامه معرفت، 25(4), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی، راضیه، کیانی، سمیه، نجفی، محمد. درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 37-