معرفت، سال بیست و پنجم، شماره پنجم، پیاپی 224، مرداد 1395، صفحات 105-

    بررسى دیدگاه هاى على شریعتى درباره تاریخ و اعتقادات تشیع

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدعلی یوسفی زاده / *دانشجوی دکتری - تاریخ و تشیع، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / yosefi.zade@Yahoo.com
    حامد منتظری مقدم / *دانشیار - گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / Montazeri@qabas.net
    چکیده: 
    این مقاله دیدگاه هاى على شریعتى درباره شیعه را موضوع بررسى خود قرار داده، کار خود را بر دو کتاب «شیعه» و «تشیع علوى و تشیع صفوى» او متمرکز کرده است. شریعتى با توجه به دیدگاه جامعه شناختى خود کوشیده دین را بر اساس دید دنیایى تفسیر کند. بدین روى، نوع معانى او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اینها غیر از معانى ارائه شده در روایات است. وى در بین ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب ایشان، بیشتر بر امامانى که قیام کردند نظر دارد و از بین اصحاب ایشان، بیشتر درباره ابوذر صحبت مى کند و از اصحاب دیگر ایشان نامى به میان نمى آورد. گاهى هم بدون دلیل، مطالبى را بیان کرده است، بدون اینکه روایت یا آیه اى درباره اش ذکر کند. مقاله حاضر با روش تحلیلى ـ توصیفى این مطالب را تبیین کرده است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى مرداد 1395

    محمدعلى یوسفى زاده / دانش پژوه دکترى تاریخ تشیع مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره

    yosefi.zade@yahoo.com

    حامد منتظرى مقدم / استادیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                       montazeri@qabas.net

    دریافت: 29/2/94               پذیرش: 26/10/94

     

    چکیده

    این مقاله دیدگاه هاى على شریعتى درباره شیعه را موضوع بررسى خود قرار داده، کار خود را بر دو کتاب «شیعه» و «تشیع علوى و تشیع صفوى» او متمرکز کرده است. شریعتى با توجه به دیدگاه جامعه شناختى خود کوشیده دین را بر اساس دید دنیایى تفسیر کند. بدین روى، نوع معانى او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اینها غیر از معانى ارائه شده در روایات است. وى در بین ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب ایشان، بیشتر بر امامانى که قیام کردند نظر دارد و از بین اصحاب ایشان، بیشتر درباره ابوذر صحبت مى کند و از اصحاب دیگر ایشان نامى به میان نمى آورد. گاهى هم بدون دلیل، مطالبى را بیان کرده است، بدون اینکه روایت یا آیه اى درباره اش ذکر کند. مقاله حاضر با روش تحلیلى ـ توصیفى این مطالب را تبیین کرده است.

     

    کلیدواژه ها: شریعتى، شیعه، دنیاگروى، عدل.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، منتظری مقدم، حامد.(1395) بررسى دیدگاه هاى على شریعتى درباره تاریخ و اعتقادات تشیع. فصلنامه معرفت، 25(5)، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی یوسفی زاده؛ حامد منتظری مقدم."بررسى دیدگاه هاى على شریعتى درباره تاریخ و اعتقادات تشیع". فصلنامه معرفت، 25، 5، 1395، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، منتظری مقدم، حامد.(1395) 'بررسى دیدگاه هاى على شریعتى درباره تاریخ و اعتقادات تشیع'، فصلنامه معرفت، 25(5), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی زاده، محمدعلی، منتظری مقدم، حامد. بررسى دیدگاه هاى على شریعتى درباره تاریخ و اعتقادات تشیع. معرفت، 25, 1395؛ 25(5): 105-