علم و معرفت در نظر غزالى
Article data in English (انگلیسی)
ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى دى 1395
مجتبى زروانى / دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران zarvani@gmail.com
رضا طاهرى / دانشجوى کارشناسى ارشد ایران شناسى تاریخ دانشگاه شهید بهشتى r.taheri6764@gmail.com
دریافت: 11/5/95 پذیرش: 18/9/95
چکیده
در این مقاله، آراء و نظرات امام محمد غزالى در باب علم و معرفت بررسى مى شود. با اینکه دو مفهوم «علم» و «معرفت» از یکدیگر متمایزند، با تسامح مترادف به کار برده شده اند تا چشم اندازى از دیدگاه غزالى در باب معرفت یقینى و حقیقت علم به دست آید؛ همان گونه که غزالى در برخى از کتب خود مانند «احیاءالعلوم» و «میزان العمل»، این دو واژه را مترادف و ملازم هم به کار مى بندد و در برخى مواضع بین این دو کلمه تمیز قایل مى شود. در این زمینه، به بررسى سیر معرفت شناختى غزالى پرداخته مى شود. غزالى با نگرش صوفیانه، معارف قلبى و اقرار به ارزش و حدود برهان فلسفى، نفوذ ویژه اى در تصوف نهاد که خود اسباب مؤثر در تفسیر و معنى تازه اى از علم و معرفت بین مسلمانان گردید. غزالى با تأمل در دو طریق عمده کسب معرفت و علم، یعنى طریق قلبى و عقلى، سعى در شناخت ارزش و مقاصد علوم نموده است. در نهایت، در تلقى غزالى، طریق قلب یگانه طریق مطمئن براى نیل به مقصد نهایى یعنى سعادت است که مقصود تمام عارفان است.
کلیدواژه ها: غزالى، علم، معرفت، قلب، عقل و تصوف.