معرفت، سال بیست و پنجم، شماره دهم، پیاپی 229، دی 1395، صفحات 47-

    علم و معرفت در نظر غزالى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مجتبی زروانی / *دانشیار - گروه ادیان دانشگاه تهران / zarvani@gmail.com
    رضا طاهری / *دانشجوی کارشناسی ارشد / r.taheri6764@gmail.com
    چکیده: 
    در این مقاله، آراء و نظرات امام محمد غزالى در باب علم و معرفت بررسى مى شود. با اینکه دو مفهوم «علم» و «معرفت» از یکدیگر متمایزند، با تسامح مترادف به کار برده شده اند تا چشم اندازى از دیدگاه غزالى در باب معرفت یقینى و حقیقت علم به دست آید؛ همان گونه که غزالى در برخى از کتب خود مانند «احیاءالعلوم» و «میزان العمل»، این دو واژه را مترادف و ملازم هم به کار مى بندد و در برخى مواضع بین این دو کلمه تمیز قایل مى شود. در این زمینه، به بررسى سیر معرفت شناختى غزالى پرداخته مى شود. غزالى با نگرش صوفیانه، معارف قلبى و اقرار به ارزش و حدود برهان فلسفى، نفوذ ویژه اى در تصوف نهاد که خود اسباب مؤثر در تفسیر و معنى تازه اى از علم و معرفت بین مسلمانان گردید. غزالى با تأمل در دو طریق عمده کسب معرفت و علم، یعنى طریق قلبى و عقلى، سعى در شناخت ارزش و مقاصد علوم نموده است. در نهایت، در تلقى غزالى، طریق قلب یگانه طریق مطمئن براى نیل به مقصد نهایى یعنى سعادت است که مقصود تمام عارفان است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى دى 1395

    مجتبى زروانى / دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران      zarvani@gmail.com

    رضا طاهرى / دانشجوى کارشناسى ارشد ایران شناسى تاریخ دانشگاه شهید بهشتى     r.taheri6764@gmail.com

    دریافت: 11/5/95               پذیرش: 18/9/95

     

    چکیده

    در این مقاله، آراء و نظرات امام محمد غزالى در باب علم و معرفت بررسى مى شود. با اینکه دو مفهوم «علم» و «معرفت» از یکدیگر متمایزند، با تسامح مترادف به کار برده شده اند تا چشم اندازى از دیدگاه غزالى در باب معرفت یقینى و حقیقت علم به دست آید؛ همان گونه که غزالى در برخى از کتب خود مانند «احیاءالعلوم» و «میزان العمل»، این دو واژه را مترادف و ملازم هم به کار مى بندد و در برخى مواضع بین این دو کلمه تمیز قایل مى شود. در این زمینه، به بررسى سیر معرفت شناختى غزالى پرداخته مى شود. غزالى با نگرش صوفیانه، معارف قلبى و اقرار به ارزش و حدود برهان فلسفى، نفوذ ویژه اى در تصوف نهاد که خود اسباب مؤثر در تفسیر و معنى تازه اى از علم و معرفت بین مسلمانان گردید. غزالى با تأمل در دو طریق عمده کسب معرفت و علم، یعنى طریق قلبى و عقلى، سعى در شناخت ارزش و مقاصد علوم نموده است. در نهایت، در تلقى غزالى، طریق قلب یگانه طریق مطمئن براى نیل به مقصد نهایى یعنى سعادت است که مقصود تمام عارفان است.

     

    کلیدواژه ها: غزالى، علم، معرفت، قلب، عقل و تصوف.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زروانی، مجتبی، طاهری، رضا.(1395) علم و معرفت در نظر غزالى. فصلنامه معرفت، 25(10)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی زروانی؛ رضا طاهری."علم و معرفت در نظر غزالى". فصلنامه معرفت، 25، 10، 1395، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زروانی، مجتبی، طاهری، رضا.(1395) 'علم و معرفت در نظر غزالى'، فصلنامه معرفت، 25(10), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زروانی، مجتبی، طاهری، رضا. علم و معرفت در نظر غزالى. معرفت، 25, 1395؛ 25(10): 47-