معرفت، سال بیست و ششم، شماره سوم، پیاپی 234، خرداد 1396، صفحات 33-

    پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدعلی اسماعیلی / *دانشجوی دکتری - فلسفه جامعه المصطفی العالمیه / mali.esm91@yahoo.com
    چکیده: 
    تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 234 (ویژه کلام)

    محمدعلى اسماعیلى / سطح چهار جامعة المصطفى العالمیة               mali.esm91@yahoo.com

    دریافت: 11/9/95               پذیرش: 27/1/96

     

    چکیده

    تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.

     

    کلیدواژه ها: قضا، قدر، بداء، سرمد، دهر، زمان، میرداماد.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی.(1396) پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. فصلنامه معرفت، 26(3)، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی اسماعیلی."پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد". فصلنامه معرفت، 26، 3، 1396، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی.(1396) 'پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد'، فصلنامه معرفت، 26(3), pp. 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی. پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. معرفت، 26, 1396؛ 26(3): 33-