معرفت، سال بیست و ششم، شماره سوم، پیاپی 234، خرداد 1396، صفحات 67-

    استلزامات سیاسى آموزه «توحید» در تبیین مشروعیت الهى و نقد «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه»

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    امرالله قلی زاده / *دانشجوی دکتری - مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی / amrollah.gholizadeh@yahoo.com
    صفدر الهی راد / *استادیار - گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / elahi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    «مشروعیت» از جمله مسائلى است که همه نظام هاى سیاسى در مواجهه با آن قرار گرفته و باید پاسخى مناسب براى آن داشته باشند. نظام سیاسى اسلام در مواجهه با مسئله «مشروعیت»، ضمن طرح نظریه «مشروعیت الهى»، سایر نظریه هاى مشروعیت را به چالش مى کشد. نکته مهم آنکه نظریه «مشروعیت الهى» مبتنى بر «نگرش توحیدى» است و از طریق لوازمات و استلزامات «آموزه توحید» استنباط مى گردد. این امر متوقف بر آن است که آموزه توحید را از حالت انتزاعى و تجریدى، که در علم کلام از آن بحث مى شود، رهانیده و به مثابه آموزه کاربردى بدان نگریسته شود. این پژوهش، که به صورت توصیفى ـ تحلیلى صورت گرفته، بر آن است که با استفاده از استلزامات سیاسى آموزه «توحید»، ضمن اثبات نظریه «مشروعیت الهى»، نظریه هاى «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه» را نقد و ارزیابى کند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 234 (ویژه کلام)

    امراللّه قلى زاده / کارشناس ارشد کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                amrollah.gholizadeh@yahoo.com

    صفدر الهى راد / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره               elahi8@yahoo.com

    دریافت: 18/9/95               پذیرش: 12/2/96

     

    چکیده

    «مشروعیت» از جمله مسائلى است که همه نظام هاى سیاسى در مواجهه با آن قرار گرفته و باید پاسخى مناسب براى آن داشته باشند. نظام سیاسى اسلام در مواجهه با مسئله «مشروعیت»، ضمن طرح نظریه «مشروعیت الهى»، سایر نظریه هاى مشروعیت را به چالش مى کشد. نکته مهم آنکه نظریه «مشروعیت الهى» مبتنى بر «نگرش توحیدى» است و از طریق لوازمات و استلزامات «آموزه توحید» استنباط مى گردد. این امر متوقف بر آن است که آموزه توحید را از حالت انتزاعى و تجریدى، که در علم کلام از آن بحث مى شود، رهانیده و به مثابه آموزه کاربردى بدان نگریسته شود. این پژوهش، که به صورت توصیفى ـ تحلیلى صورت گرفته، بر آن است که با استفاده از استلزامات سیاسى آموزه «توحید»، ضمن اثبات نظریه «مشروعیت الهى»، نظریه هاى «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه» را نقد و ارزیابى کند.

     

    کلیدواژه ها: توحید، مشروعیت الهى، مشروعیت مردمى، مشروعیت دوگانه.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی زاده، امرالله، الهی راد، صفدر.(1396) استلزامات سیاسى آموزه «توحید» در تبیین مشروعیت الهى و نقد «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه». فصلنامه معرفت، 26(3)، 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امرالله قلی زاده؛ صفدر الهی راد."استلزامات سیاسى آموزه «توحید» در تبیین مشروعیت الهى و نقد «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه»". فصلنامه معرفت، 26، 3، 1396، 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی زاده، امرالله، الهی راد، صفدر.(1396) 'استلزامات سیاسى آموزه «توحید» در تبیین مشروعیت الهى و نقد «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه»'، فصلنامه معرفت، 26(3), pp. 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی زاده، امرالله، الهی راد، صفدر. استلزامات سیاسى آموزه «توحید» در تبیین مشروعیت الهى و نقد «مشروعیت مردمى» و «مشروعیت دوگانه». معرفت، 26, 1396؛ 26(3): 67-