معرفت، سال بیست و ششم، شماره پنجم، پیاپی 236، مرداد 1396، صفحات 27-

    جستارى در تربیت عقلانى؛واکاوى دیدگاه قرآن کریم و اندیشه امام خمینى قدس سره

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    علیرضا فقیهی / *استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک / a-faghihi@iau-arak.ac.ir
    نسرین ترکاشوند / *دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک / tarkashvand.nasrin@gmail.com
    چکیده: 
    رشد، پویایى، استحکام و پیشرفت حیات انسانى براساس بهره مندى از فکر صحیح تأمین مى شود. حیات انسانى حیاتى فکرى است و مهم ترین وجه تمایز انسان از دیگر حیوانات این است که انسان، حیوانى است متفکر، و زندگى بشر نیز بدون تفکر و تعقل سازمان نمى پذیرد. ازاین رو، لازمه ابتناى حیات بر فکر این است که هرقدر فکر کامل تر باشد، استحکام حیات بیشتر است. اما اینکه قرآن تفکر را اساس و زیربناى تکامل قلمداد کرده است و ریشه تمام مفاسد اجتماعى و فردى را حاکم نبودن عقل مى داند، خود بهترین دلیل براى اثبات اهمیت تفکر و تعقل نزد قرآن کریم است. پژوهش حاضر با هدف تبیین تربیت عقلانى از منظر قرآن و اندیشه امام خمینى قدس سره، با روش توصیفى ـ تحلیلى تدوین یافته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)

    علیرضا فقیهى / استادیار دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک     a-faghihi@iau-arak.ac.ir

    نسرین ترکاشوند / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک   Tarkashvand.Nasrin@gmail.com

    دریافت: 23/6/95               پذیرش: 10/12/95

    چکیده

    رشد، پویایى، استحکام و پیشرفت حیات انسانى براساس بهره مندى از فکر صحیح تأمین مى شود. حیات انسانى حیاتى فکرى است و مهم ترین وجه تمایز انسان از دیگر حیوانات این است که انسان، حیوانى است متفکر، و زندگى بشر نیز بدون تفکر و تعقل سازمان نمى پذیرد. ازاین رو، لازمه ابتناى حیات بر فکر این است که هرقدر فکر کامل تر باشد، استحکام حیات بیشتر است. اما اینکه قرآن تفکر را اساس و زیربناى تکامل قلمداد کرده است و ریشه تمام مفاسد اجتماعى و فردى را حاکم نبودن عقل مى داند، خود بهترین دلیل براى اثبات اهمیت تفکر و تعقل نزد قرآن کریم است. پژوهش حاضر با هدف تبیین تربیت عقلانى از منظر قرآن و اندیشه امام خمینى قدس سره، با روش توصیفى ـ تحلیلى تدوین یافته است.

    کلیدواژه ها: قرآن، عقل، تربیت عقلانى، امام خمینى قدس سره.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، علیرضا، ترکاشوند، نسرین.(1396) جستارى در تربیت عقلانى؛واکاوى دیدگاه قرآن کریم و اندیشه امام خمینى قدس سره. ماهنامه معرفت، 26(5)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا فقیهی؛ نسرین ترکاشوند."جستارى در تربیت عقلانى؛واکاوى دیدگاه قرآن کریم و اندیشه امام خمینى قدس سره". ماهنامه معرفت، 26، 5، 1396، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، علیرضا، ترکاشوند، نسرین.(1396) 'جستارى در تربیت عقلانى؛واکاوى دیدگاه قرآن کریم و اندیشه امام خمینى قدس سره'، ماهنامه معرفت، 26(5), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، علیرضا، ترکاشوند، نسرین. جستارى در تربیت عقلانى؛واکاوى دیدگاه قرآن کریم و اندیشه امام خمینى قدس سره. معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 27-