صفحهها:
43-
تاریخ دریافت: 1395/12/06
تاریخ پذیرش: 1396/05/07
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اسلامى سازى عناصر برنامه درسى (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابى) بر اساس آموزه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفى ـ تحلیلى مى باشد. یافته هاى پژوهش به شیوه تحلیل اسنادى و تحلیل محتوا استخراج و با استفاده از روش کیفى تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتى نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسى مورد توجه واقع شده است، به گونه اى که در عنصر اهداف مى توان دو نوع غایى (وصول به مقام قرب الهى) و واسطه اى (الهى، فردى، اجتماعى و زیست محیطى)، در عنصر محتوا حوزه هاى معرفتى متعددى از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینى، اخلاق، زمین شناسى، ستاره شناسى، بهداشت و روان شناسى، در عنصر یاددهى ـ یادگیرى، مجموعه اى از روش هاى متنوعى همچون حکمت، اکتشافى، مشارکتى، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویى، موعظه و امر و نهى و همچنین در عنصر ارزشیابى روش هایى مانند آغازین، تکوینى، شفاهى و خودارزیابى را معرفى نمود.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)
حسن نجفى / دانشجوى دکتراى مطالعات برنامه درسى دانشگاه علامه طباطبائى hnajafih@yahoo.com
احمد طالعى فرد / کارشناس ارشد مطالعات برنامه درسى دانشگاه خوارزمى ahmadtalei@yahoo.com
حسن ملکى / استاد گروه مطالعات برنامه درسى دانشگاه علامه طباطبائى maleki_cu@yahoo.com
دریافت: 29/11/95 پذیرش:22/2/96
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اسلامى سازى عناصر برنامه درسى (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابى) بر اساس آموزه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفى ـ تحلیلى مى باشد. یافته هاى پژوهش به شیوه تحلیل اسنادى و تحلیل محتوا استخراج و با استفاده از روش کیفى تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتى نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسى مورد توجه واقع شده است، به گونه اى که در عنصر اهداف مى توان دو نوع غایى (وصول به مقام قرب الهى) و واسطه اى (الهى، فردى، اجتماعى و زیست محیطى)، در عنصر محتوا حوزه هاى معرفتى متعددى از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینى، اخلاق، زمین شناسى، ستاره شناسى، بهداشت و روان شناسى، در عنصر یاددهى ـ یادگیرى، مجموعه اى از روش هاى متنوعى همچون حکمت، اکتشافى، مشارکتى، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویى، موعظه و امر و نهى و همچنین در عنصر ارزشیابى روش هایى مانند آغازین، تکوینى، شفاهى و خودارزیابى را معرفى نمود.
کلیدواژه ها: نهج البلاغه، دلالت هاى تربیتى، عناصر برنامه درسى، اسلامى سازى.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، طالعی فرد، احمد، ملکی، حسن.(1396) دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى. فصلنامه معرفت، 26(5)، 43-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن نجفی؛ احمد طالعی فرد؛ حسن ملکی."دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى". فصلنامه معرفت، 26، 5، 1396، 43-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، طالعی فرد، احمد، ملکی، حسن.(1396) 'دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى'، فصلنامه معرفت، 26(5), pp. 43-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، طالعی فرد، احمد، ملکی، حسن. دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى. معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 43-