معرفت، سال بیست و ششم، شماره ششم، پیاپی 237، شهریور 1396، صفحات 43-

    عمل به باورهاى دینى و نقش آن در شادکامى و سلامت روانى

    نویسندگان:
    فائزه ناطقی / *استادیار - برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک / fn1345@gmail.com
    چکیده: 
    هدف، بررسى «نقش عمل به باورهاى دینى در شادکامى و سلامت روانى دانشجویان علوم تربیتى دانشگاه آزاداسلامى واحد اراک» است. روش تحقیق، توصیفى از نوع همبستگى است و جامعه آمارى 144 دانشجوى دخترشاغل به تحصیل رشته علوم تربیتى در مقاطع کارشناسى، کارشناسى ارشد و دکترا. نمونه آمارى، 105 نفر ازدانشجویان مى باشند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه تصادفى طبقه اى انتخاب شدند. براى گردآورى اطلاعات،از سه پرسش نامه شادکامى آکسفورد، سلامت عمومى و پرسش نامه مذهبى به ترتیب با پایایى، 943.0، 905.0 و863.0. براساس آلفاى کرانباخ استفاده شده است. براى تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش هاى آمار توصیفى،از آمار استنباطى؛ در حد آزمون هاى «واریانس یک طرفه» (ANOVA) ضریب همبستگى پیرسون، رگرسیونچندمتغیره و تى مستقل» استفاده شده است. نتایج نشان داد: بین عمل به باورهاى دینى با میزان شادکامى و سلامتروانى دانشجویان رابطه معنى دار وجود دارد و عمل به باورهاى دینى و شادکامى پیش بینى کننده سلامت رواندانشجویان مى باشند. التزام و عمل به باورهاى دینى تبیین کننده بخش عمده اى از شادکامى و سلامت روانى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396

    زینت السادات الحسینى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک       alhosseini@chmail.ir

    فائزه ناطقى / استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک  f-nateghi@iau-arak.ac.ir

    دریافت: 2/9/95               پذیرش: 29/2/96

     

    چکیده

    هدف، بررسى «نقش عمل به باورهاى دینى در شادکامى و سلامت روانى دانشجویان علوم تربیتى دانشگاه آزاداسلامى واحد اراک» است. روش تحقیق، توصیفى از نوع همبستگى است و جامعه آمارى 144 دانشجوى دخترشاغل به تحصیل رشته علوم تربیتى در مقاطع کارشناسى، کارشناسى ارشد و دکترا. نمونه آمارى، 105 نفر ازدانشجویان مى باشند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه تصادفى طبقه اى انتخاب شدند. براى گردآورى اطلاعات،از سه پرسش نامه شادکامى آکسفورد، سلامت عمومى و پرسش نامه مذهبى به ترتیب با پایایى، 943.0، 905.0 و863.0. براساس آلفاى کرانباخ استفاده شده است. براى تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش هاى آمار توصیفى،از آمار استنباطى؛ در حد آزمون هاى «واریانس یک طرفه» (ANOVA) ضریب همبستگى پیرسون، رگرسیونچندمتغیره و تى مستقل» استفاده شده است. نتایج نشان داد: بین عمل به باورهاى دینى با میزان شادکامى و سلامتروانى دانشجویان رابطه معنى دار وجود دارد و عمل به باورهاى دینى و شادکامى پیش بینى کننده سلامت رواندانشجویان مى باشند. التزام و عمل به باورهاى دینى تبیین کننده بخش عمده اى از شادکامى و سلامت روانى است.

     

    کلیدواژه ها: عمل به باورهاى دینى، شادکامى، سلامت روانى.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناطقی، فائزه.(1396) عمل به باورهاى دینى و نقش آن در شادکامى و سلامت روانى. فصلنامه معرفت، 26(6)، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فائزه ناطقی."عمل به باورهاى دینى و نقش آن در شادکامى و سلامت روانى". فصلنامه معرفت، 26، 6، 1396، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناطقی، فائزه.(1396) 'عمل به باورهاى دینى و نقش آن در شادکامى و سلامت روانى'، فصلنامه معرفت، 26(6), pp. 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناطقی، فائزه. عمل به باورهاى دینى و نقش آن در شادکامى و سلامت روانى. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 43-