معرفت، سال بیست و ششم، شماره دوازدهم، پیاپی 243، اسفند 1396، صفحات 83-

    وجود رابط در اندیشة صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد سربخشی / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / msarbakhshi@gmail.com
    اسماعیل شابندری / *کارشناس ارشد - فلسفه-مومسسه / esmail.sh@iran.ir
    چکیده: 
    «وجود رابط یا رابطی» دارای دو اصطلاح منطقی و فلسفی است. این اصطلاح ابتدا در منطق و در رابطة بین قضایا مطرح گردیده است. در منطق، وجود رابطی وجودی فی غیره دارد و در مقابل وجود فی نفسه است. در اصطلاح فلسفی، وجود رابطی، وجودی لغیره دارد و در مقابل وجود مستقل و لنفسه قرار می گیرد. از نظر صدرالمتألهین، وجود رابطی در کلام فیلسوفان، دو اصطلاح دارد: یکی معنای حرفی که به عنوان رابط قضایا از آن یاد می شود، و دیگری وجود لغیره. صدرالمتألهین ضمن جعل اصطلاحی جدید برای وجود رابط و اثبات وجود رابط معلول، آن را فاقد حیثیت مستقل از علت خود می داند. در دیدگاه وی، معلول قابل اشاره نیست و هیچ حکمی بدون تسامح بر آن حمل نمی شود. وی از وجود رابط معلول، وحدت شخصی وجود را نتیجه می گیرد. این مقاله به روش توصیفی در پی ارائه و بررسی استدلال صدرالمتألهین بر اثبات وجود رابط است. باید گفت: اگرچه وجود رابط معلول مدنظر وی قابل اثبات است، اما مستلزم وحدت شخصی وجود نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 243 (ویژة فلسفه)

    اسماعیل شابندری / دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                        esmail.sh@iran.ir

    محمد سربخشی / استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                             Sarbakhshi50@Yahoo.com

    دریافت: 18/5/96               پذیرش: 27/10/96

    چکیده

    «وجود رابط یا رابطی» دارای دو اصطلاح منطقی و فلسفی است. این اصطلاح ابتدا در منطق و در رابطة بین قضایا مطرح گردیده است. در منطق، وجود رابطی وجودی فی غیره دارد و در مقابل وجود فی نفسه است. در اصطلاح فلسفی، وجود رابطی، وجودی لغیره دارد و در مقابل وجود مستقل و لنفسه قرار می گیرد. از نظر صدرالمتألهین، وجود رابطی در کلام فیلسوفان، دو اصطلاح دارد: یکی معنای حرفی که به عنوان رابط قضایا از آن یاد می شود، و دیگری وجود لغیره. صدرالمتألهین ضمن جعل اصطلاحی جدید برای وجود رابط و اثبات وجود رابط معلول، آن را فاقد حیثیت مستقل از علت خود می داند. در دیدگاه وی، معلول قابل اشاره نیست و هیچ حکمی بدون تسامح بر آن حمل نمی شود. وی از وجود رابط معلول، وحدت شخصی وجود را نتیجه می گیرد. این مقاله به روش توصیفی در پی ارائه و بررسی استدلال صدرالمتألهین بر اثبات وجود رابط است. باید گفت: اگرچه وجود رابط معلول مدنظر وی قابل اثبات است، اما مستلزم وحدت شخصی وجود نیست.

    کلیدواژه ها: صدرالمتألهین، وجود، وجود مستقل، وجود رابطی، وجود رابط معلول.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل.(1396) وجود رابط در اندیشة صدرالمتألهین. ماهنامه معرفت، 26(12)، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد سربخشی؛ اسماعیل شابندری."وجود رابط در اندیشة صدرالمتألهین". ماهنامه معرفت، 26، 12، 1396، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل.(1396) 'وجود رابط در اندیشة صدرالمتألهین'، ماهنامه معرفت، 26(12), pp. 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل. وجود رابط در اندیشة صدرالمتألهین. معرفت، 26, 1396؛ 26(12): 83-