صفحهها:
83-
تاریخ دریافت: 1396/05/18
تاریخ پذیرش: 1396/10/27
چکیده:
«وجود رابط یا رابطی» دارای دو اصطلاح منطقی و فلسفی است. این اصطلاح ابتدا در منطق و در رابطة بین قضایا مطرح گردیده است. در منطق، وجود رابطی وجودی فی غیره دارد و در مقابل وجود فی نفسه است. در اصطلاح فلسفی، وجود رابطی، وجودی لغیره دارد و در مقابل وجود مستقل و لنفسه قرار می گیرد. از نظر صدرالمتألهین، وجود رابطی در کلام فیلسوفان، دو اصطلاح دارد: یکی معنای حرفی که به عنوان رابط قضایا از آن یاد می شود، و دیگری وجود لغیره. صدرالمتألهین ضمن جعل اصطلاحی جدید برای وجود رابط و اثبات وجود رابط معلول، آن را فاقد حیثیت مستقل از علت خود می داند. در دیدگاه وی، معلول قابل اشاره نیست و هیچ حکمی بدون تسامح بر آن حمل نمی شود. وی از وجود رابط معلول، وحدت شخصی وجود را نتیجه می گیرد. این مقاله به روش توصیفی در پی ارائه و بررسی استدلال صدرالمتألهین بر اثبات وجود رابط است. باید گفت: اگرچه وجود رابط معلول مدنظر وی قابل اثبات است، اما مستلزم وحدت شخصی وجود نیست.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 243 (ویژة فلسفه)
اسماعیل شابندری / دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره esmail.sh@iran.ir
محمد سربخشی / استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Sarbakhshi50@Yahoo.com
دریافت: 18/5/96 پذیرش: 27/10/96
چکیده
«وجود رابط یا رابطی» دارای دو اصطلاح منطقی و فلسفی است. این اصطلاح ابتدا در منطق و در رابطة بین قضایا مطرح گردیده است. در منطق، وجود رابطی وجودی فی غیره دارد و در مقابل وجود فی نفسه است. در اصطلاح فلسفی، وجود رابطی، وجودی لغیره دارد و در مقابل وجود مستقل و لنفسه قرار می گیرد. از نظر صدرالمتألهین، وجود رابطی در کلام فیلسوفان، دو اصطلاح دارد: یکی معنای حرفی که به عنوان رابط قضایا از آن یاد می شود، و دیگری وجود لغیره. صدرالمتألهین ضمن جعل اصطلاحی جدید برای وجود رابط و اثبات وجود رابط معلول، آن را فاقد حیثیت مستقل از علت خود می داند. در دیدگاه وی، معلول قابل اشاره نیست و هیچ حکمی بدون تسامح بر آن حمل نمی شود. وی از وجود رابط معلول، وحدت شخصی وجود را نتیجه می گیرد. این مقاله به روش توصیفی در پی ارائه و بررسی استدلال صدرالمتألهین بر اثبات وجود رابط است. باید گفت: اگرچه وجود رابط معلول مدنظر وی قابل اثبات است، اما مستلزم وحدت شخصی وجود نیست.
کلیدواژه ها: صدرالمتألهین، وجود، وجود مستقل، وجود رابطی، وجود رابط معلول.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل.(1396) وجود رابط در اندیشهی صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت، 26(12)، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد سربخشی؛ اسماعیل شابندری."وجود رابط در اندیشهی صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت، 26، 12، 1396، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل.(1396) 'وجود رابط در اندیشهی صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت، 26(12), pp. 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد، شابندری، اسماعیل. وجود رابط در اندیشهی صدرالمتألهین. معرفت، 26, 1396؛ 26(12): 83-