صفحهها:
103-
تاریخ دریافت: 1396/10/27
تاریخ پذیرش: 1397/03/09
چکیده:
مفهوم «جامعه پذیری دینی» در واقع بخشی از فرایند عام جامعه پذیری است و به مثابه بخشی از فرایند رشد و کمال آدمی رخ می دهد؛ اما در تعریفی علمی و موجه فرایندی است که طی آن، افراد یک جامعه به تدریج با باورها، اعمال، وظایف، آیین ها، مراسم، مناسک، ارزش ها، هنجارها و نمادهای دینی جامعهی خود آشنا می شوند و آنها را فرامی گیرند و با درونی ساختن آنها به عنوان افراد دین دار ظاهر می شوند و موجب انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر می گردند. امروزه امر جامعه پذیری در همهی وجوه آن بیشتر بر عهدهی نهاد آموزش و پرورش است؛ چون فرزندان هر جامعه ای از دبستان تا پایان دبیرستان، بیشترین وقت خود را در درون مدرسه و در ارتباط با آن (تکالیف منزل) می گذرانند. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی به آن برنامهی درسی می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که بر مبانی، اصول و شیوه های ارزشی و فرهنگ حاکم بر آن کشور استوار باشد. مقالهی حاضر، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به تبیین ویژگی ها و کیفیت عناصر برنامهی درسی مؤثر در جامعه پذیری دینی دانش آموزان پرداخته است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره 245 (ویژة جامعه شناسی)
حسن نجفی/ دکترای مطالعات برنامة درسی دانشگاه علامه طباطبائی hnajafih@yahoo.com
علی جلال زاده/ کارشناسی ارشد مطالعات برنامة درسی دانشگاه شاهد a1367jalalzade@gmail.com
دریافت: 27/8/96 پذیرش: 15/1/97
چکیده
مفهوم «جامعه پذیری دینی» در واقع بخشی از فرایند عام جامعه پذیری است و به مثابه بخشی از فرایند رشد و کمال آدمی رخ می دهد؛ اما در تعریفی علمی و موجه فرایندی است که طی آن، افراد یک جامعه به تدریج با باورها، اعمال، وظایف، آیین ها، مراسم، مناسک، ارزش ها، هنجارها و نمادهای دینی جامعة خود آشنا می شوند و آنها را فرامی گیرند و با درونی ساختن آنها به عنوان افراد دین دار ظاهر می شوند و موجب انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر می گردند. امروزه امر جامعه پذیری در همة وجوه آن بیشتر بر عهدة نهاد آموزش و پرورش است؛ چون فرزندان هر جامعه ای از دبستان تا پایان دبیرستان، بیشترین وقت خود را در درون مدرسه و در ارتباط با آن (تکالیف منزل) می گذرانند. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی به آن برنامة درسی می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که بر مبانی، اصول و شیوه های ارزشی و فرهنگ حاکم بر آن کشور استوار باشد. مقالة حاضر، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به تبیین ویژگی ها و کیفیت عناصر برنامة درسی مؤثر در جامعه پذیری دینی دانش آموزان پرداخته است.
کلیدواژه ها: جامعه، جامعه پذیری، جامعه پذیری دینی، برنامة درسی، کیفیت عناصر.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جلال زاده، علی.(1397) برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن). فصلنامه معرفت، 27(2)، 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن نجفی؛ علی جلال زاده."برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن)". فصلنامه معرفت، 27، 2، 1397، 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جلال زاده، علی.(1397) 'برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن)'، فصلنامه معرفت، 27(2), pp. 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جلال زاده، علی. برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن). معرفت، 27, 1397؛ 27(2): 103-