صفحهها:
27-
تاریخ دریافت: 1395/08/18
تاریخ پذیرش: 1397/07/18
چکیده:
در فلسفه و معرفت شناسی اسلامی، علم حضوری پایه و اساس همهی معرفت هاست. در یک تقسیم بندی کلی، علم به حضوری و حصولی تقسیم می شود. به سبب یکی بودن وجود علمی و عینی معلوم در علم حضوری، خطا در آن راه ندارد. علم حصولی نیز با اینکه وجود علمی و عینی در آن یکی نیست، اما می توان نشان داد بخش عمده ای از علوم حصولی بازگشت به علم حضوری دارند. بازگشت علوم نظری به بدیهی، و بازگشت همهی تصورات و تصدیقاتِ بدیهی به علم حضوری باعث می شود علم حضوری را خاستگاه همهی دانش ها بدانیم. کلی بودن علوم حصولی با شخصی بودن خاستگاه آنها (علم حضوری) سازگار است؛ زیرا حکایتگری از مصادیق متعدد، ذاتی علم بوده و از مرتبهی بالای کمال علم ناشی می شود. علاوه بر آن، درستیِ کلی بودن حکایتگریِ علم حصولی به صورت حضوری قابل درک است. به این ترتیب، کاخ معرفت جزمی در اندیشهی فلاسفه و معرفت شناسان اسلامی ساخته می شود. این شیوه از بازسازی کاخ معرفت، بنیان گرایی معرفت شناختی نامیده می شود که پایهی اصلی آن در حکمت متعالیه، علم حضوری است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره 250 (ویژة فلسفه)
محمد سربخشی / استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره sarbakhshi50@yahoo.com
دریافت: 15/2/97 پذیرش: 7/6/97
چکیده
در فلسفه و معرفت شناسی اسلامی، علم حضوری پایه و اساس همة معرفت هاست. در یک تقسیم بندی کلی، علم به حضوری و حصولی تقسیم می شود. به سبب یکی بودن وجود علمی و عینی معلوم در علم حضوری، خطا در آن راه ندارد. علم حصولی نیز با اینکه وجود علمی و عینی در آن یکی نیست، اما می توان نشان داد بخش عمده ای از علوم حصولی بازگشت به علم حضوری دارند. بازگشت علوم نظری به بدیهی، و بازگشت همة تصورات و تصدیقاتِ بدیهی به علم حضوری باعث می شود علم حضوری را خاستگاه همة دانش ها بدانیم. کلی بودن علوم حصولی با شخصی بودن خاستگاه آنها (علم حضوری) سازگار است؛ زیرا حکایتگری از مصادیق متعدد، ذاتی علم بوده و از مرتبة بالای کمال علم ناشی می شود. علاوه بر آن، درستیِ کلی بودن حکایتگریِ علم حصولی به صورت حضوری قابل درک است. به این ترتیب، کاخ معرفت جزمی در اندیشة فلاسفه و معرفت شناسان اسلامی ساخته می شود. این شیوه از بازسازی کاخ معرفت، بنیان گرایی معرفت شناختی نامیده می شود که پایة اصلی آن در حکمت متعالیه، علم حضوری است.
کلیدواژه ها: علم، بنیان گرایی، بدیهی، نظری، معقولات، صدق.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد.(1397) تقریر بنیانگرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت، 27(7)، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد سربخشی."تقریر بنیانگرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت، 27، 7، 1397، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد.(1397) 'تقریر بنیانگرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت، 27(7), pp. 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سربخشی، محمد. تقریر بنیانگرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه. معرفت، 27, 1397؛ 27(7): 27-