معرفت، سال بیست و هفتم، شماره یازدهم، پیاپی 254، بهمن 1397، صفحات 23-

    مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حجت اله ماهروبختیاری / *دکتری - مدیریت دانشگاه اصفهان / hojatmahroo@jmail.com
    محمدمهدی رشیدی / *استادیار - دانشگاه صنعت نفت تهران
    چکیده: 
    آموزش و پرورش نیازمند ابزارهایى براى سنجش و ارزشیابى است. شاخص‏هاى تربیتى، نوعى ابزار هستند که ریشه در اهداف تربیتى دارند؛ زیرا شاخص‏ها، ابزارى براى رسیدن به اهداف‏اند. این  پژوهش با رویکرد نظرى و مطالعه اسنادى و با بیان شاخص‏هاى تربیتى است که از آیات قرآن کریم استخراج شده و مى‏توان از آنها در جهت بهبود، رشد و تعالى فعالیت‏هاى تربیتى بهره گرفت.     براساس یافته‏هاى این پژوهش، مجموعه شاخص‏ها و معیارهاى تربیت اسلامى برگرفته از آیات  قرآنى را مى‏توان تحت سه مؤلفه فرایندهاى ذهنى، رفتار و تمایلات دسته‏بندى کرد. شاخص‏هاى ذیل هر مؤلفه عبارتند از: مؤلفه فرایندهاى ذهنى شامل شاخص‏هاى علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، نقد و ارزیابى؛ مؤلفه رفتار شامل شاخص‏هاى تعهد و مسئولیت‏شناسى  اجتماعى، عمل‏گرایى، عفت و پاکدامنى، امر به معروف و نهى از منکر و عبادت؛ و مؤلفه تمایلات شامل شاخص‏هاى حب الهى، ولایت‏پذیرى. این شاخص‏ها به شدت با همدیگر مرتبط هستند. یافته‏هاى این پژوهش مى‏تواند به عنوان ابزارى مناسب در اختیار نهادها، سازمان‏هاى آموزشى و مدارس قرار گیرد تا آنان را قادر به ارزیابى فعالیت‏هاى تربیتى خود نماید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 254 (ویژة علوم تربیتی)

    حجت الله ماهروبختیاری / دکتری مدیریت دانشگاه اصفهان    hojatmahruo@gmail.com
    محمدمهدی رشیدی / استادیار دانشگاه صنعت نفت تهران
    معصومه علی محمدی / دانش آموختة جامعة الزهرا علیها السلام
    دریافت: 26/05/97                    پذیرش: 19/10/97
    چکیده
    آموزش و پرورش نیازمند ابزارهایى براى سنجش و ارزشیابى است. شاخص‏هاى تربیتى، نوعى ابزار هستند که ریشه در اهداف تربیتى دارند؛ زیرا شاخص‏ها، ابزارى براى رسیدن به اهداف‏اند. این  پژوهش با رویکرد نظرى و مطالعه اسنادى و با بیان شاخص‏هاى تربیتى است که از آیات قرآن کریم استخراج شده و مى‏توان از آنها در جهت بهبود، رشد و تعالى فعالیت‏هاى تربیتى بهره گرفت.    
    براساس یافته‏هاى این پژوهش، مجموعه شاخص‏ها و معیارهاى تربیت اسلامى برگرفته از آیات  قرآنى را مى‏توان تحت سه مؤلفه فرایندهاى ذهنى، رفتار و تمایلات دسته‏بندى کرد. شاخص‏هاى ذیل هر مؤلفه عبارتند از: مؤلفه فرایندهاى ذهنى شامل شاخص‏هاى علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، نقد و ارزیابى؛ مؤلفه رفتار شامل شاخص‏هاى تعهد و مسئولیت‏شناسى  اجتماعى، عمل‏گرایى، عفت و پاکدامنى، امر به معروف و نهى از منکر و عبادت؛ و مؤلفه تمایلات شامل شاخص‏هاى حب الهى، ولایت‏پذیرى. این شاخص‏ها به شدت با همدیگر مرتبط هستند. یافته‏هاى این پژوهش مى‏تواند به عنوان ابزارى مناسب در اختیار نهادها، سازمان‏هاى آموزشى و مدارس قرار گیرد تا آنان را قادر به ارزیابى فعالیت‏هاى تربیتى خود نماید.
    کلیدواژه‏ها: تربیت اسلامى، مؤلفه، شاخص، قرآن، آرمان‏هاى تربیتى، نظام‏هاى تربیتى.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی.(1397) مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم. فصلنامه معرفت، 27(11)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حجت اله ماهروبختیاری؛ محمدمهدی رشیدی."مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم". فصلنامه معرفت، 27، 11، 1397، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی.(1397) 'مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم'، فصلنامه معرفت، 27(11), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی. مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم. معرفت، 27, 1397؛ 27(11): 23-