صفحهها:
23-
تاریخ دریافت: 1397/09/26
تاریخ پذیرش: 1397/09/27
چکیده:
آموزش و پرورش نیازمند ابزارهایى براى سنجش و ارزشیابى است. شاخصهاى تربیتى، نوعى ابزار هستند که ریشه در اهداف تربیتى دارند؛ زیرا شاخصها، ابزارى براى رسیدن به اهدافاند. این پژوهش با رویکرد نظرى و مطالعه اسنادى و با بیان شاخصهاى تربیتى است که از آیات قرآن کریم استخراج شده و مىتوان از آنها در جهت بهبود، رشد و تعالى فعالیتهاى تربیتى بهره گرفت.
براساس یافتههاى این پژوهش، مجموعه شاخصها و معیارهاى تربیت اسلامى برگرفته از آیات قرآنى را مىتوان تحت سه مؤلفه فرایندهاى ذهنى، رفتار و تمایلات دستهبندى کرد. شاخصهاى ذیل هر مؤلفه عبارتند از: مؤلفه فرایندهاى ذهنى شامل شاخصهاى علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، نقد و ارزیابى؛ مؤلفه رفتار شامل شاخصهاى تعهد و مسئولیتشناسى اجتماعى، عملگرایى، عفت و پاکدامنى، امر به معروف و نهى از منکر و عبادت؛ و مؤلفه تمایلات شامل شاخصهاى حب الهى، ولایتپذیرى. این شاخصها به شدت با همدیگر مرتبط هستند. یافتههاى این پژوهش مىتواند به عنوان ابزارى مناسب در اختیار نهادها، سازمانهاى آموزشى و مدارس قرار گیرد تا آنان را قادر به ارزیابى فعالیتهاى تربیتى خود نماید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 254 (ویژة علوم تربیتی)
حجت الله ماهروبختیاری / دکتری مدیریت دانشگاه اصفهان hojatmahruo@gmail.com
محمدمهدی رشیدی / استادیار دانشگاه صنعت نفت تهران
معصومه علی محمدی / دانش آموختة جامعة الزهرا علیها السلام
دریافت: 26/05/97 پذیرش: 19/10/97
چکیده
آموزش و پرورش نیازمند ابزارهایى براى سنجش و ارزشیابى است. شاخصهاى تربیتى، نوعى ابزار هستند که ریشه در اهداف تربیتى دارند؛ زیرا شاخصها، ابزارى براى رسیدن به اهدافاند. این پژوهش با رویکرد نظرى و مطالعه اسنادى و با بیان شاخصهاى تربیتى است که از آیات قرآن کریم استخراج شده و مىتوان از آنها در جهت بهبود، رشد و تعالى فعالیتهاى تربیتى بهره گرفت.
براساس یافتههاى این پژوهش، مجموعه شاخصها و معیارهاى تربیت اسلامى برگرفته از آیات قرآنى را مىتوان تحت سه مؤلفه فرایندهاى ذهنى، رفتار و تمایلات دستهبندى کرد. شاخصهاى ذیل هر مؤلفه عبارتند از: مؤلفه فرایندهاى ذهنى شامل شاخصهاى علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، نقد و ارزیابى؛ مؤلفه رفتار شامل شاخصهاى تعهد و مسئولیتشناسى اجتماعى، عملگرایى، عفت و پاکدامنى، امر به معروف و نهى از منکر و عبادت؛ و مؤلفه تمایلات شامل شاخصهاى حب الهى، ولایتپذیرى. این شاخصها به شدت با همدیگر مرتبط هستند. یافتههاى این پژوهش مىتواند به عنوان ابزارى مناسب در اختیار نهادها، سازمانهاى آموزشى و مدارس قرار گیرد تا آنان را قادر به ارزیابى فعالیتهاى تربیتى خود نماید.
کلیدواژهها: تربیت اسلامى، مؤلفه، شاخص، قرآن، آرمانهاى تربیتى، نظامهاى تربیتى.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی.(1397) مؤلفهها و شاخصهای تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم. فصلنامه معرفت، 27(11)، 23-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حجت اله ماهروبختیاری؛ محمدمهدی رشیدی."مؤلفهها و شاخصهای تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم". فصلنامه معرفت، 27، 11، 1397، 23-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی.(1397) 'مؤلفهها و شاخصهای تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم'، فصلنامه معرفت، 27(11), pp. 23-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ماهروبختیاری، حجت اله، رشیدی، محمدمهدی. مؤلفهها و شاخصهای تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم. معرفت، 27, 1397؛ 27(11): 23-