معرفت، سال بیست و هفتم، شماره یازدهم، پیاپی 254، بهمن 1397، صفحات 33-

    محبت؛ رمز سیره‌ی تربیتی امام خمینی‌ ره

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فرح رامین / *دانشیار - فلسفه تطبیقی-دانشگاه قم / f.ramin@qom.ac.ir
    فاطمه اکبرزاده نجار / *دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب / F.akbarzadeh7070@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی با بازکاوی مفهوم تربیت آغاز شده و با اشاره ای گذرا به برخی روش های تربیتی، بیان می دارد که گرچه اتخاذ روش تربیتی مناسب در گرو شناخت استعدادها و روحیه های مختلف متربیان است؛ اما یکی از مؤثرترین روش ها در تربیت، روش محبت و مهرورزی است. از منظر امام خمینی ره هستی به رحمت و محبت وجود یافته و وجود مظهر رحمت حق است.     محبت و مهرورزی قوای خفته انسان را بیدار و نیروهای مهارشده را آزاد می گرداند، نفس انسان را تکمیل و موجب شکوفایی استعدادهای آدمی می گردد. ازاین رو، امام راحل بر این باور است که هدایت بدون محبت تمام نیست و مهرورزی به موجودات و هدایت آنان از لوازم محبت الهی است. در شاکلة تربیتی امام راحل محبت به گونه های مختلف در گفتار و کردار ایشان به منصة ظهور می رسد. راز تربیت امام راحل در انس و صمیمیت با متربی نهفته و ذکر جلوه ها و نمونه های این محبت و انس در زندگی ایشان، رسالت این نوشتار است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 254 (ویژة علوم تربیتی)

    فرح رامین / دانشیار دانشگاه قم    f.ramin@qom.ac.ir

    فاطمه اکبرزاده نجار / کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم        F.akbarzadeh7070@gmail.com
    دریافت: 02/04/97                    پذیرش: 28/09/97
    چکیده
    این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی با بازکاوی مفهوم تربیت آغاز شده و با اشاره ای گذرا به برخی روش های تربیتی، بیان می دارد که گرچه اتخاذ روش تربیتی مناسب در گرو شناخت استعدادها و روحیه های مختلف متربیان است؛ اما یکی از مؤثرترین روش ها در تربیت، روش محبت و مهرورزی است. از منظر امام خمینی ره هستی به رحمت و محبت وجود یافته و وجود مظهر رحمت حق است.    
    محبت و مهرورزی قوای خفته انسان را بیدار و نیروهای مهارشده را آزاد می گرداند، نفس انسان را تکمیل و موجب شکوفایی استعدادهای آدمی می گردد. ازاین رو، امام راحل بر این باور است که هدایت بدون محبت تمام نیست و مهرورزی به موجودات و هدایت آنان از لوازم محبت الهی است. در شاکلة تربیتی امام راحل محبت به گونه های مختلف در گفتار و کردار ایشان به منصة ظهور می رسد. راز تربیت امام راحل در انس و صمیمیت با متربی نهفته و ذکر جلوه ها و نمونه های این محبت و انس در زندگی ایشان، رسالت این نوشتار است.
    کلیدواژه ها: امام خمینی ره، تربیت، محبت، انس، تکافل.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، اکبرزاده نجار، فاطمه.(1397) محبت؛ رمز سیره‌ی تربیتی امام خمینی‌ ره. فصلنامه معرفت، 27(11)، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرح رامین؛ فاطمه اکبرزاده نجار."محبت؛ رمز سیره‌ی تربیتی امام خمینی‌ ره". فصلنامه معرفت، 27، 11، 1397، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، اکبرزاده نجار، فاطمه.(1397) 'محبت؛ رمز سیره‌ی تربیتی امام خمینی‌ ره'، فصلنامه معرفت، 27(11), pp. 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، اکبرزاده نجار، فاطمه. محبت؛ رمز سیره‌ی تربیتی امام خمینی‌ ره. معرفت، 27, 1397؛ 27(11): 33-