آسيب‌شناسي تربيت ديني در حيطه خانوادگي از منظر نهج‌البلاغه

  • warning: Missing argument 1 for t(), called in D:\WebSites\nashriyat.ir\themes\tem-nashriyat\upload_attachments.tpl.php on line 15 and defined in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\common.inc on line 936.
  • warning: htmlspecialchars() expects parameter 1 to be string, array given in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\bootstrap.inc on line 862.
قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره يازدهم، پياپي 254 (ويژة علوم تربيتي)

صديقه کاوياني / دانشجوي دكتري فلسفة تعليم و تربيت دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان     mirbaghery34@yahoo.com
رضاعلي نوروزي / دانشيار گروه علوم تربيتي دانشگاه اصفهان     nowrozi.r@gmail.com
دريافت: 11/03/97                    پذيرش: 29/08/97
چکيده
تربيت ديني، تربيتي است بر اساس مفاهيم و معيارهاي دين مبين اسلام، که اگر انسان در سايه‌سار آن، راه رشد و تربيت صحيح را بپيمايد، به بالاترين درجة فضايل و کمالات انساني خواهد رسيد. اما گاهي اين مقوله، به لحاظ عدم رويکرد صحيح و عدم توجه عميق به آن، دچار آسيب گرديده و آسيب‌شناسي آن‌، با کشف‌ و ‌تحليل انحرافات ‌فکري‌ و رفتاري متوليانِ تربيت، ضروري به نظر مي‌رسد. در اين زمينه نظرات‌ تربيتي اميرمؤمنان علي عليه السلام در جهت شناسايي و رفع آفات موجود در روند تربيت ديني فرزندان راهگشاست. اين پژوهش به شيوه توصيفي ـ تحليلي، با استفاده از نهج‌البلاغه و کتب مرتبط در حوزة پژوهشي آن، تربيت ديني را در حيطه خانوادگي، آسيب‌شناسي کرده است. نتايج پژوهش نشان داد، اميرمؤمنان عليه السلام در حيطة خانوادگي، بي‌توجهي به نقش الگويي والدين و سن متربي، تربيت مبتني بر اجبار، تعجيل در تربيت، و سهل‌انگاري خانواده‌ها در تربيت ديني، را مضر و آسيب‌زا مي‌دانند. براين‌اساس، سهل‌گيري، الگوپردازي و مخاطب‌شناسي نيز، راه‌کارهاي ارائه‌شدة آن حضرت در جهت آسيب‌زدايي از تربيت ديني مي‌باشند.
كليدواژه‌ها: تربيت ديني، نهج‌البلاغه، آسيب‌شناسي تربيت ديني، حيطه خانوادگي.