صفحهها:
57-
تاریخ دریافت: 1397/02/10
تاریخ پذیرش: 1397/09/08
چکیده:
تربیت دینی، تربیتی است بر اساس مفاهیم و معیارهای دین مبین اسلام، که اگر انسان در سایه سار آن، راه رشد و تربیت صحیح را بپیماید، به بالاترین درجهی فضایل و کمالات انسانی خواهد رسید. اما گاهی این مقوله، به لحاظ عدم رویکرد صحیح و عدم توجه عمیق به آن، دچار آسیب گردیده و آسیب شناسی آن ، با کشف و تحلیل انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، ضروری به نظر می رسد. در این زمینه نظرات تربیتی امیرمؤمنان علی علیه السلام در جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی فرزندان راهگشاست. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، با استفاده از نهج البلاغه و کتب مرتبط در حوزهی پژوهشی آن، تربیت دینی را در حیطه خانوادگی، آسیب شناسی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد، امیرمؤمنان علیه السلام در حیطهی خانوادگی، بی توجهی به نقش الگویی والدین و سن متربی، تربیت مبتنی بر اجبار، تعجیل در تربیت، و سهل انگاری خانواده ها در تربیت دینی، را مضر و آسیب زا می دانند. براین اساس، سهل گیری، الگوپردازی و مخاطب شناسی نیز، راه کارهای ارائه شدهی آن حضرت در جهت آسیب زدایی از تربیت دینی می باشند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 254 (ویژة علوم تربیتی)
صدیقه کاویانی / دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان mirbaghery34@yahoo.com
رضاعلی نوروزی / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان nowrozi.r@gmail.com
دریافت: 11/03/97 پذیرش: 29/08/97
چکیده
تربیت دینی، تربیتی است بر اساس مفاهیم و معیارهای دین مبین اسلام، که اگر انسان در سایه سار آن، راه رشد و تربیت صحیح را بپیماید، به بالاترین درجة فضایل و کمالات انسانی خواهد رسید. اما گاهی این مقوله، به لحاظ عدم رویکرد صحیح و عدم توجه عمیق به آن، دچار آسیب گردیده و آسیب شناسی آن ، با کشف و تحلیل انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، ضروری به نظر می رسد. در این زمینه نظرات تربیتی امیرمؤمنان علی علیه السلام در جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی فرزندان راهگشاست. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، با استفاده از نهج البلاغه و کتب مرتبط در حوزة پژوهشی آن، تربیت دینی را در حیطه خانوادگی، آسیب شناسی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد، امیرمؤمنان علیه السلام در حیطة خانوادگی، بی توجهی به نقش الگویی والدین و سن متربی، تربیت مبتنی بر اجبار، تعجیل در تربیت، و سهل انگاری خانواده ها در تربیت دینی، را مضر و آسیب زا می دانند. براین اساس، سهل گیری، الگوپردازی و مخاطب شناسی نیز، راه کارهای ارائه شدة آن حضرت در جهت آسیب زدایی از تربیت دینی می باشند.
کلیدواژه ها: تربیت دینی، نهج البلاغه، آسیب شناسی تربیت دینی، حیطه خانوادگی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوروزی، رضاعلی، کاویانی، صدیقه.(1397) آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه. فصلنامه معرفت، 27(11)، 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضاعلی نوروزی؛ صدیقه کاویانی."آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه". فصلنامه معرفت، 27، 11، 1397، 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوروزی، رضاعلی، کاویانی، صدیقه.(1397) 'آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه'، فصلنامه معرفت، 27(11), pp. 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوروزی، رضاعلی، کاویانی، صدیقه. آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه. معرفت، 27, 1397؛ 27(11): 57-