معرفت، سال بیست و هفتم، شماره دوازدهم، پیاپی 255، اسفند 1397، صفحات 59-

    میزان پایبندی عملی به‌ دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانه‌ها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عبدالله ولی نژاد / *کارشناس ارشد - دانشگاه تربیت مدرس / abdollahvalinejad@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله، با هدف مطالعه نقش رسانه در میزان پایبندی عملی معلمان شهرستان دهلران به دین انجام شده است. براساس جدول مورگان، حجم نمونه 300 نفر محاسبه شده است که با روش نمونه گیری سهمیه ای (جنس و مقطع آموزشی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای ترکیبی محقق ساخته و دیگران ساخته است که پس از تأیید اعتبار آن توسط صاحب نظران، پایایی پرسشنامه «میزان پایبندی عملی به دین» با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (71/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها تفاوتی معنادار در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به «جنسیت» و «مقطع آموزشی» آنان را نشان داد. براین اساس، هیچ تفاوت معناداری در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به سایر متغیرهای زمینه ای مورد مطالعه، و همچنین «نوع رسانه مورد استفاده» و «میزان استفاده از رسانه مورد استفاده» آنها، وجود نداشت. در نهایت فقط متغیرهای «مقطع آموزشی ابتدائی» و «جنسیت» توانستند وارد مدل رگرسیونی عوامل تببین کنندة «میزان پایبندی عملی به دین» شوند و به میزان 6/4 درصد از تغییرات آن را تبیین نماید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره دوازدهم، پیاپی 255

    اصغر میرفردی / دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز    amirfardi@shirazu.ac.ir
    عبدالله ولی نژاد / کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه یاسوج         abdollahvalinejad@gmail.com
    دریافت: 07/09/97                    پذیرش: 16/11/97
    چکیده
    این مقاله، با هدف مطالعه نقش رسانه در میزان پایبندی عملی معلمان شهرستان دهلران به دین انجام شده است. براساس جدول مورگان، حجم نمونه 300 نفر محاسبه شده است که با روش نمونه گیری سهمیه ای (جنس و مقطع آموزشی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای ترکیبی محقق ساخته و دیگران ساخته است که پس از تأیید اعتبار آن توسط صاحب نظران، پایایی پرسشنامه «میزان پایبندی عملی به دین» با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (71/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها تفاوتی معنادار در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به «جنسیت» و «مقطع آموزشی» آنان را نشان داد. براین اساس، هیچ تفاوت معناداری در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به سایر متغیرهای زمینه ای مورد مطالعه، و همچنین «نوع رسانه مورد استفاده» و «میزان استفاده از رسانه مورد استفاده» آنها، وجود نداشت. در نهایت فقط متغیرهای «مقطع آموزشی ابتدائی» و «جنسیت» توانستند وارد مدل رگرسیونی عوامل تببین کنندة «میزان پایبندی عملی به دین» شوند و به میزان 6/4 درصد از تغییرات آن را تبیین نماید.
    کلیدواژه ها: دین داری، معلم، رسانه، دهلران، ایران.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرفردی، اصغر، ولی نژاد، عبدالله.(1397) میزان پایبندی عملی به‌ دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانه‌ها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران). ماهنامه معرفت، 27(12)، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اصغر میرفردی؛ عبدالله ولی نژاد."میزان پایبندی عملی به‌ دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانه‌ها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران)". ماهنامه معرفت، 27، 12، 1397، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرفردی، اصغر، ولی نژاد، عبدالله.(1397) 'میزان پایبندی عملی به‌ دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانه‌ها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران)'، ماهنامه معرفت، 27(12), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرفردی، اصغر، ولی نژاد، عبدالله. میزان پایبندی عملی به‌ دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانه‌ها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران). معرفت، 27, 1397؛ 27(12): 59-