معرفت، سال بیست و هشتم، شماره اول، پیاپی 256، فروردین 1398، صفحات 23-

    تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن نجفی / *دکتری - مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی / hnajafih@yahoo.com
    روح الله شهریاری / *دانشجوی دکتری - دانشجوی دکتری اخلاق اسلامی / roohollah127@gmail.com
    چکیده: 
    عوامل زیادی در فرایند تربیت اخلاقی دخیل اند، که یکی از آنها، وراثت است. پاسخ به این مسئله که وراثت چه میزان در تربیت اخلاقی انسان نقش دارد، ما را در کسب نتیجة مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف و روش های تربیتی یاری می رساند. این پژوهش با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به عاملیت وراثت در تربیت اخلاقی انسان، و تأثیرگذاری آن، از منظر معصومان علیها السلام. پرداخته است. بدین منظور، ابتدا ساحت های وجودی انسان که وراثت در آنها تأثیرگذار است، بررسی شده است. آن گاه به رابطه این ساحت ها با تربیت اخلاقی اشاره شده است. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که هر فرد بر اثر وراثت دارای زمینه های ارثی در حافظه و هوش و جسم و خُلقیات است. از سوی دیگر، با تحلیل جایگاه هر کدام از این ابعاد در ساحت های مختلف تربیت، به این نتیجه رسیدیم که گرچه وراثت در برخی ساحت های تربیت، مانند: تربیت عقلانی و بدنی، نقش پررنگ و بااهمیتی دارد؛ اما در تربیت اخلاقی، صرفاً به عنوان زمینه ساز، تأثیرگذار است، و باید با استفاده از روش های تربیتی مدیریت شود تا آثار زمینه ای آن مانع جریان تربیت اخلاقی نباشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ شماره اول، پیاپی 256 (ویژة اخلاق)

    روح الله شهریاری/ کارشناس ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت    roohollah127@gmail.com
    حسن نجفی/ دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی     hnajafih@yahoo.com
    دریافت: 19/02/97                    پذیرش: 07/08/97
    چکیده
    عوامل زیادی در فرایند تربیت اخلاقی دخیل اند، که یکی از آنها، وراثت است. پاسخ به این مسئله که وراثت چه میزان در تربیت اخلاقی انسان نقش دارد، ما را در کسب نتیجة مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف و روش های تربیتی یاری می رساند. این پژوهش با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به عاملیت وراثت در تربیت اخلاقی انسان، و تأثیرگذاری آن، از منظر معصومان علیها السلام. پرداخته است. بدین منظور، ابتدا ساحت های وجودی انسان که وراثت در آنها تأثیرگذار است، بررسی شده است. آن گاه به رابطه این ساحت ها با تربیت اخلاقی اشاره شده است. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که هر فرد بر اثر وراثت دارای زمینه های ارثی در حافظه و هوش و جسم و خُلقیات است. از سوی دیگر، با تحلیل جایگاه هر کدام از این ابعاد در ساحت های مختلف تربیت، به این نتیجه رسیدیم که گرچه وراثت در برخی ساحت های تربیت، مانند: تربیت عقلانی و بدنی، نقش پررنگ و بااهمیتی دارد؛ اما در تربیت اخلاقی، صرفاً به عنوان زمینه ساز، تأثیرگذار است، و باید با استفاده از روش های تربیتی مدیریت شود تا آثار زمینه ای آن مانع جریان تربیت اخلاقی نباشد.
    کلیدواژه ها: تربیت اخلاقی، عاملیت صفات وراثتی، روایات معصومان علیها السلام.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، شهریاری، روح الله.(1398) تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات. فصلنامه معرفت، 28(1)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن نجفی؛ روح الله شهریاری."تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات". فصلنامه معرفت، 28، 1، 1398، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، شهریاری، روح الله.(1398) 'تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات'، فصلنامه معرفت، 28(1), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، شهریاری، روح الله. تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات. معرفت، 28, 1398؛ 28(1): 23-