معرفت، سال بیست و هشتم، شماره دوم، پیاپی 257، اردیبهشت 1398، صفحات 33-

    زبان قرآن و اوصاف آن از دیدگاه علامه مصباح

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    دربارة زبان قرآن و اوصاف آن، به عنوان یکی از مصادیق زبان دین، آراء مختلفی وجود دارد. برخی نویسندگان این زبان را بی معنا، غیرواقع نما، اسطوره ای، تمثیلی و... می دانند؛ برخی هم زبان قرآن را تنها در برخی آیات، زبان عرف خاص می دانند. نسبت این آراء با یکدیگر گاه فراتر از تفاوت، و در حد تناقض است. این مقاله درصدد تبیین دیدگاه علامه مصباح دربارة زبان قرآن است؛ طبق بررسی و جمع بندی آثار استاد، زبان قرآن از نظر ایشان، در کل، همان زبان محاورة عرف عقلاست، و البته تفاوت هایی نیز با آن دارد؛ در این زبان مانند زبان عرف عقلا از انواع صناعات ادبی نظیر استعاره، مجاز و ضرب المثل به گونه ای استفاده شده که زبان قرآن همواره در اوج فصاحت و بلاغت است و همین ویژگی، وجه بارز اعجاز قرآن است. در مقابل، آراء دیگری نیز در مورد زبان قرآن مطرح شده که آن را تمثیلی، اسطوره ای، و... می دانند. البته زبان قرآن از نظر استاد ویژگی هایی دارد که آن را از کلام بشر عادی متمایز می سازد. فراگیری از حیث واقع نمایی و واقع بنیانی، عدم مصلحت اندیشی مذموم، و چندلایه بودن (اشتمال بر ظهرها و بطن های متعدد) ازجملة آنهاست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ شماره دوم، پیاپی 257 (ویژة علوم قرآنی)

    محمدرضا امین / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     mr.amin451@yahoo.com
    دریافت: 19/09/97                    پذیرش: 25/01/98
    چکیده
    دربارة زبان قرآن و اوصاف آن، به عنوان یکی از مصادیق زبان دین، آراء مختلفی وجود دارد. برخی نویسندگان این زبان را بی معنا، غیرواقع نما، اسطوره ای، تمثیلی و... می دانند؛ برخی هم زبان قرآن را تنها در برخی آیات، زبان عرف خاص می دانند. نسبت این آراء با یکدیگر گاه فراتر از تفاوت، و در حد تناقض است. این مقاله درصدد تبیین دیدگاه علامه مصباح دربارة زبان قرآن است؛ طبق بررسی و جمع بندی آثار استاد، زبان قرآن از نظر ایشان، در کل، همان زبان محاورة عرف عقلاست، و البته تفاوت هایی نیز با آن دارد؛ در این زبان مانند زبان عرف عقلا از انواع صناعات ادبی نظیر استعاره، مجاز و ضرب المثل به گونه ای استفاده شده که زبان قرآن همواره در اوج فصاحت و بلاغت است و همین ویژگی، وجه بارز اعجاز قرآن است. در مقابل، آراء دیگری نیز در مورد زبان قرآن مطرح شده که آن را تمثیلی، اسطوره ای، و... می دانند. البته زبان قرآن از نظر استاد ویژگی هایی دارد که آن را از کلام بشر عادی متمایز می سازد. فراگیری از حیث واقع نمایی و واقع بنیانی، عدم مصلحت اندیشی مذموم، و چندلایه بودن (اشتمال بر ظهرها و بطن های متعدد) ازجملة آنهاست.
    کلیدواژه ها: زبان قرآن، اِخبارهای قرآن، انشاء های قرآن، محاورات عرف عُقلا، علامه مصباح .


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امین، محمدرضا.(1398) زبان قرآن و اوصاف آن از دیدگاه علامه مصباح. فصلنامه معرفت، 28(2)، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا امین."زبان قرآن و اوصاف آن از دیدگاه علامه مصباح". فصلنامه معرفت، 28، 2، 1398، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امین، محمدرضا.(1398) 'زبان قرآن و اوصاف آن از دیدگاه علامه مصباح'، فصلنامه معرفت، 28(2), pp. 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امین، محمدرضا. زبان قرآن و اوصاف آن از دیدگاه علامه مصباح. معرفت، 28, 1398؛ 28(2): 33-