معرفت، سال بیست و هشتم، شماره سوم، پیاپی 258، خرداد 1398، صفحات 73-

    بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و علامه طباطبائی در نظریه‌ی «روح معنا»

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد توکلی پور / *استادیار - فلسفه دین دانشگاه پیام نور / tavakkolipoor@yahoo.com
    چکیده: 
    «روح معنا» از جمله نظریات مطرح در باب معناشناسی واژگان دینی است که بزرگانی همچون غزالی و علامه طباطبائی بدان التفاتی خاص نشان داده اند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی، ضمن تأکید بر تحلیل معناشناختی الفاظ قرآنی، بررسی و تطبیق این نظریه را در آموزه های این دو اندیشمند هدف خود قرار می دهد. غزالی این نظریه را بر موازنه عالم غیب و شهادت و ارتباط ظاهر و باطن مبتنی می سازد. روح معنا نزد وی، حقیقتی ملکوتی است که در قالب مصادیق محسوس امکان تمثل دارد و راهیابی بدان در گرو گذر صوفیانه از خطه خیال و پیرایش هاله خصایص مصداقی از گوهر معناست. وی در این باره تقریرهای متفاوتی ارائه می دهد. علامه طباطبائی نیز در پرتو این نظریه، معناشناسی واژگان و اطلاق آنها بر مسماهای مختلف را بر مبنای کارکرد و غایت آنها توجیه می سازد. با این همه، به رغم اینکه هر دو اندیشمند با طرح این نظریه، بر انکار تأویل به معنای عدول از معنای ظاهر تأکید دارند، در مواردی متعدد، شاهد اقبال ایشان به نظریه وجود مجاز در سخن خدا و ضرورت اراده معنایی مخالف ظاهر هستیم.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره سوم، پیاپی 258 (ویژة کلام)

    محمد توکلی پور/ استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور    tavakkolipoor@yahoo.com
    دریافت: 15/05/97                    پذیرش: 11/12/97
    چکیده
    «روح معنا» از جمله نظریات مطرح در باب معناشناسی واژگان دینی است که بزرگانی همچون غزالی و علامه طباطبائی بدان التفاتی خاص نشان داده اند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی، ضمن تأکید بر تحلیل معناشناختی الفاظ قرآنی، بررسی و تطبیق این نظریه را در آموزه های این دو اندیشمند هدف خود قرار می دهد. غزالی این نظریه را بر موازنه عالم غیب و شهادت و ارتباط ظاهر و باطن مبتنی می سازد. روح معنا نزد وی، حقیقتی ملکوتی است که در قالب مصادیق محسوس امکان تمثل دارد و راهیابی بدان در گرو گذر صوفیانه از خطه خیال و پیرایش هاله خصایص مصداقی از گوهر معناست. وی در این باره تقریرهای متفاوتی ارائه می دهد. علامه طباطبائی نیز در پرتو این نظریه، معناشناسی واژگان و اطلاق آنها بر مسماهای مختلف را بر مبنای کارکرد و غایت آنها توجیه می سازد. با این همه، به رغم اینکه هر دو اندیشمند با طرح این نظریه، بر انکار تأویل به معنای عدول از معنای ظاهر تأکید دارند، در مواردی متعدد، شاهد اقبال ایشان به نظریه وجود مجاز در سخن خدا و ضرورت اراده معنایی مخالف ظاهر هستیم.
    کلیدواژه ها: روح معنا، موازنه محسوس و معقول، اشتراک معنوی، غائیت.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    توکلی پور، محمد.(1398) بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و علامه طباطبائی در نظریه‌ی «روح معنا». فصلنامه معرفت، 28(3)، 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد توکلی پور."بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و علامه طباطبائی در نظریه‌ی «روح معنا»". فصلنامه معرفت، 28، 3، 1398، 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    توکلی پور، محمد.(1398) 'بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و علامه طباطبائی در نظریه‌ی «روح معنا»'، فصلنامه معرفت، 28(3), pp. 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    توکلی پور، محمد. بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و علامه طباطبائی در نظریه‌ی «روح معنا». معرفت، 28, 1398؛ 28(3): 73-