صفحهها: 45-
تاریخ دریافت: 1398/02/18تاریخ پذیرش: 1398/03/25
چکیده:
در ادلة عقلی و نقلی، امانت انگاری نفس مورد تأکید قرار گرفته و احکام و لوازم آن، ازجمله وجوب رد امانت و ضمان در تربیت نفس که مهم ترین سرمایه انسان است، تأثیر بسزایی دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و کنکاش در آموزه های دینی، در کنار بهره گیری از لوازم امانت انگاری نفس، به این نتیجه رسیده که حفظ نفس، به عنوان یک امانت الهی، واجب شرعی است و نگهداری این ودیعة الهی از رهگذر شناسایی آفات و آسیب ها و مقابله با آن و فراهم سازی بسترها و شرایط لازم برای شادابی و طراوت نفس، میسر است، و نداشتن طراوت نفسانی ـ که در سایه حرکت به سوی خداوند و تقرب به او میسر است ـ با تباهی همراه است. از آفات تهدیدکننده نفس می توان به دوستان و محیط نامناسب، خوشحالی از فزونی مال و داشتن آرزوهای دراز، غفلت، عدم اعتدال در گفتار، افراط در پاسخ گویی به خواسته های نفسانی، ناآگاهی نسبت به نقشه های شیطان نام برد، و از تقوا و مداومت بر یاد خدا، یاد آخرت، انجام تفریحات سالم، و عدم افراط در پرداختن به مسائل معنوی، به عنوان بسترها و شرایط لازم برای شادابی نفس می توان نام برد.
سال بیست و هشتم ـ شماره چهارم، پیاپی 259 (ویژة فلسفه)
هادی خوشنودی / استادیار دانشکده شهید محلاتی h.khoshnodi@gmail.com مرتضی رضایی / استادیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Mrezaeeh50@gmail.com سیدابوالقاسم حسینی کمارعلیا / استادیار دانشکده شهید محلاتی S.ahosseini113@yahoo.com دریافت: 17/12/97 پذیرش: 28/03/98 چکیده
در ادلة عقلی و نقلی، امانت انگاری نفس مورد تأکید قرار گرفته و احکام و لوازم آن، ازجمله وجوب رد امانت و ضمان در تربیت نفس که مهم ترین سرمایه انسان است، تأثیر بسزایی دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و کنکاش در آموزه های دینی، در کنار بهره گیری از لوازم امانت انگاری نفس، به این نتیجه رسیده که حفظ نفس، به عنوان یک امانت الهی، واجب شرعی است و نگهداری این ودیعة الهی از رهگذر شناسایی آفات و آسیب ها و مقابله با آن و فراهم سازی بسترها و شرایط لازم برای شادابی و طراوت نفس، میسر است، و نداشتن طراوت نفسانی ـ که در سایه حرکت به سوی خداوند و تقرب به او میسر است ـ با تباهی همراه است. از آفات تهدیدکننده نفس می توان به دوستان و محیط نامناسب، خوشحالی از فزونی مال و داشتن آرزوهای دراز، غفلت، عدم اعتدال در گفتار، افراط در پاسخ گویی به خواسته های نفسانی، ناآگاهی نسبت به نقشه های شیطان نام برد، و از تقوا و مداومت بر یاد خدا، یاد آخرت، انجام تفریحات سالم، و عدم افراط در پرداختن به مسائل معنوی، به عنوان بسترها و شرایط لازم برای شادابی نفس می توان نام برد. کلیدواژه ها: امانت، نفس، تربیت، آموزه های دینی.
رضایی، مرتضی، حسینی کمارعلیا، سیدابوالقاسم، خوشنودی، هادی.(1398) امانتانگاری نفس در آموزههای دینی و نقش آن در تربیت نفس انسانی. فصلنامه معرفت، 28(4)، 45-
مرتضی رضایی؛ سیدابوالقاسم حسینی کمارعلیا؛ هادی خوشنودی."امانتانگاری نفس در آموزههای دینی و نقش آن در تربیت نفس انسانی". فصلنامه معرفت، 28، 4، 1398، 45-
رضایی، مرتضی، حسینی کمارعلیا، سیدابوالقاسم، خوشنودی، هادی.(1398) 'امانتانگاری نفس در آموزههای دینی و نقش آن در تربیت نفس انسانی'، فصلنامه معرفت، 28(4), pp. 45-
رضایی، مرتضی، حسینی کمارعلیا، سیدابوالقاسم، خوشنودی، هادی. امانتانگاری نفس در آموزههای دینی و نقش آن در تربیت نفس انسانی. معرفت، 28, 1398؛ 28(4): 45-