معرفت، سال بیست و هشتم، شماره هشتم، پیاپی 263، آبان 1398، صفحات -

    سخن نخست / اسلام سیاسی در تقابل با اسلام مناسکی

    نوع مقاله: 
    سخن سردبیر
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    جهان بینی ها، اید ئو لوژی ها و مکاتب مختلف برای تصدی اداره حیات مادی و معنوی انسان در تلاش و رقابت با یکدیگر هستند. لیبرال دموکراسی و سوسیالیسم از بارزترین نمونه های چنین مکاتبی هستند. اینها مدعیان جایگزینی ادیان در عصر حاضر هستند. هرچند مکاتب درصدد ترمیم و اصلاح خود هستند تا همچنان در صحنه باقی بمانند، اما زوال یکایک آنها نزدیک است. سرنوشت سوسیالیسم در زباله دان تاریخ، در کمین لیبرال دموکراسی است. نشانه های افول آن را، مروجین آن در سال های اخیر بیان کرده اند.
    ادیان توحیدی، مدعیان راستین هدایت انسان در عرصه حیات مادی و معنوی هستند. مسیحیت، هم دین صلح است و هم جنگ. قرائت های غیرانقلابی از مسیحیت منجر به آن شد که مسیحیت نماد دین صلح معرفی شود. درحالی که دین الهی متضمن صلح و جنگ است. در قبال ظالمان، هر دینی امر به قتال می کند و در برابر امت خود و سایر انسان های مسالمت جو، امر به اخوت و مساوات.
    اسلام به عنوان آخرین دین الهی، دست خوش دو نوع برداشت و قرائت شده است: اسلام سیاسی و اسلام مناسکی. اسلام سیاسی، اسلام ناب است و اسلام مناسکی، اسلام انحرافی و اسلام آمریکایی. اسلام ناب، اسلام مبارزه با ظلم غاصبان حکومت و طواغیت است. اسلام مناسکی، در مبارزه با ظلم، بی رمق است و به تقدس گرایی صرف توصیه می کند. اسلام مناسکی درصدد است تا دامن خود را از سیاست و ورود به عرصه های سیاسی برحذر دارد تا هم دچار تلاطمات مختلف نشود و هم مجبور نباشد پاسخ گوی معضلات جامعه باشد. اسلام مناسکی، مؤمنان را توصیه می کند که فقط به معنویت و راز و نیاز با خدا بپردازند. روحانیان اسلام مناسکی، فقط به منبر و محراب می پردازند و مسجدی ها را هم به صبر بر ظلم حاکمان و طواغیت توصیه می کنند.
    اما اسلام سیاسی، ظلم حاکمان و حاکمیت طاغوت ها را برنمی تابد و در تلاش و مجاهدت برای سرنگونی آنهاست. فریاد بلند امام راحل در آغاز نهضت اسلامی، ابتدا بر سر ملاها و آخوندهای اسلام مناسکی بود تا آنها را با نهیب خود متوجه اسلام ناب کند. اسلام سیاسی، آخوند سیاسی، منبر سیاسی، مسجد و جامعه سیاسی و مومنان سیاسی را بار می آورد. اسلام مناسکی، محدود به انجام تکالیف فردی و احکام عبادی است و اساساً نه تنها کاری به امور سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی و جهان اسلام و دنیای پر از ظلم مستکبران ندارد، بلکه توصیه و حتی امر به پرهیز از این امور دارد. این نوع اسلام، حاوی نوعی سکولاریسم جلی و گاهی مخفی است که عقیم کننده هر حرکت رو به جلو است. خاصیت اسلام سیاسی این است که آدم ساز است. دشمنان از چنین اسلامی واهمه دارند؛ زیرا با وجود آن، منافع خود را در خطر می بینند. ازاین رو، به مقابله با آن، و ترویج اسلام قلابی می پردازد؛ اسلامی که محدود به اذان گفتن و نماز خواندن است. اسلام افراطی، نسخه دیگر اسلام جعلی است که جانب افراط در پیش گرفته و به اسلام سلفی، تکفیری و جهادی معروف شده است.
    باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که امام راحل عظیم الشان را به ملت مستضعف ایران هدیه کرد تا فهم ما را از دین اسلام دچار تحول کنند و ما را متوجه ظرفیت های نهفته در اسلام ناب کردند. امام راحل سطح فهم ما مخصوصاً حوزوی ها را ارتقا دادند و چنین تحول عظیمی را نه تنها در ایران، بلکه در میان امت اسلام و حتی مستضعفان جهان ایجاد کردند. انقلاب اسلامی و پرورش رهبری مانند مقام معظم رهبری، یکی از برکات اسلام سیاسی امام است. تلاش برای زمینه سازی برای طلوع خورشید عظمای ولایت و تحقق جامعه اسلامی، تصویری از دنیای آینده اسلام سیاسی است.
    دبیرگروه ویژ ه نامه علوم سیاسی

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1398) سخن نخست / اسلام سیاسی در تقابل با اسلام مناسکی. فصلنامه معرفت، 28(8)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن نخست / اسلام سیاسی در تقابل با اسلام مناسکی". فصلنامه معرفت، 28، 8، 1398، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1398) 'سخن نخست / اسلام سیاسی در تقابل با اسلام مناسکی'، فصلنامه معرفت، 28(8), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن نخست / اسلام سیاسی در تقابل با اسلام مناسکی. معرفت، 28, 1398؛ 28(8): -