بررسی ادلهی ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت
Article data in English (انگلیسی)
سال بیست و هشتم ـ شماره هشتم، پیاپی 263 (ویژة علوم سیاسی)
حامد شاد/ دکتری معارف اسلامی (مبانی نظری اسلام) دانشگاه معارف اسلامی h.shad@h-shad.ir
دریافت: 11/12/97 پذیرش: 13/4/98
چکیده
اهمیت ادارة جامعة اسلامی در عصر غیبت و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در این دوران، مسئله ای بسیار مهم است که از آغاز غیبت تاکنون همواره مورد مطالعه و بررسی بوده است. در این نوشتار این مسئله با هدف اثبات ضرورت تشکیل چنین حکومتی، با ارائة ادلة قرآنی و روایی، با شیوة توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده، و این نتیجه به دست آمده که آیات و روایات بسیاری بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت دلالت روشن و بی خدشه دارند. دربارة روایات معارض نیز تبیین شده که برخی از این روایات از نظر سندی ضعیف و بی اعتبار هستند. در بین روایات معتبر، برخی از آنها با تبیین شاخص های قیام مثبت و منفی، قیام های مثبت را تجویز و بلکه تحسین می کنند. برخی دیگر که با اطلاقشان بر نفی هرگونه قیامی قبل از قیام قائم علیه السلام دلالت دارند، در اثر تعارض با ادله و روایات دیگر، از اطلاق می افتند و دلالتشان بر نفی قیام های غیر الهی که از نام دین و اهداف دینی استفادة ابزاری می کنند، محدود می شود.
کلیدواژه ها: ولایت فقیه، حکومت اسلامی، عصر غیبت.
The Reasons for the Necessity of Forming on Islamic State
in the Age of Occultation
Hamed Shaad / Ph.D. Islamic Studies (Theoretical Foundations of Islam) Islamic Maaref University h.shad@h-shad.ir
Received: 2019/03/02 - Accepted: 2019/07/04
Abstract
The importance of the administration of Islamic society in the age of occultation and the necessity of forming an Islamic state during this period is an important issue that has been a subject of speculation and inquiry since the beginning of the occultation. Using a descriptive-analytic method, this article seeks to prove the necessity of forming such a state by presenting Quranic and textual proofs. It concludes that many Quranic verses and narrations clearly demonstrate the necessity of the formation of an Islamic state in the age of occultation. Referring to the contradictory narrations, this paper shows that some of these narrations are weak and not based on authentic document. Some authentic narrations advocate positive uprisings and approved of them, explaining the indices of positive uprisings and negative uprisings. Other narrations which argue against staging any uprisings prior to The Savior uprising, cannot support their claim because it contradicts the other proofs and narrations, and the arguments they offer against staging non-divine uprisings based on discriminate use of religion and religious purposes, seem limited.
Key words: Velâyat-e Faqih, Islamic state, age of occultation, “Hojjatieh Society”.