صفحهها:
11-
تاریخ دریافت: 1397/11/02
تاریخ پذیرش: 1398/03/02
چکیده:
حل مسائل اساسی فلسفه، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، بستگی به پاسخی دارد که به پرسش های هستی شناختی داده می شود، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویکردی است که نسبت به این مسئله در پیش گرفته می شود. از موضوعات مهم و ضروری برای نظام تعلیم و تربیت، بررسی نقادانه فلسفه ها و نظریه های تربیتی مطرح در این حوزه می باشد. این امر سبب بهره گیری عالمانه و منصفانه از نظریات تربیتی موجود، و مانع اقتباس جاهلانه و کورکورانه می شود. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت از منظر دو رویکرد تجربه گرایی و قرآنی می باشد. محققان جهت نیل به مقصود، از روش تحلیلی ـ توصیفی بهره جسته اند، که خود از نوع تحقیقات کیفی است. همچنین با استفاده از رویکرد وصفی ـ تفسیری به تبیین موضوع و با تحلیل مبانی هستی شناختی به ارائه نکات تربیتی دو رویکرد در چارچوب قرآنی و تجربی اقدام کرده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو رویکرد، شاید در لفظ اشتراکات لفظی داشته باشند، ولی تفاوت ماهوی و معنایی بسیار دارند که به علت جهان بینی و مبانی هستی شناختی متفاوت خواهد بود.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
معرفت شماره 264-آذر 1398
سیدعقیل نسیمی/ دانشجوی دکتری گروه قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی سمنان aghil_sn110@yahoo.com
رضا کهساری/ استادیار گروه کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان kohsari888@gmail .com
معصومه کرامتی/ استادیار مجتمع آموزش عالی اسفراین masoomeh.keramati@yahoo.com
جعفر تابان/ استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی jafartaban@yahoo.com
دریافت: 13/3/98 پذیرش: 19/7/98
چکیده
حل مسائل اساسی فلسفه، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، بستگی به پاسخی دارد که به پرسش های هستی شناختی داده می شود، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویکردی است که نسبت به این مسئله در پیش گرفته می شود. از موضوعات مهم و ضروری برای نظام تعلیم و تربیت، بررسی نقادانه فلسفه ها و نظریه های تربیتی مطرح در این حوزه می باشد. این امر سبب بهره گیری عالمانه و منصفانه از نظریات تربیتی موجود، و مانع اقتباس جاهلانه و کورکورانه می شود. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت از منظر دو رویکرد تجربه گرایی و قرآنی می باشد. محققان جهت نیل به مقصود، از روش تحلیلی ـ توصیفی بهره جسته اند، که خود از نوع تحقیقات کیفی است. همچنین با استفاده از رویکرد وصفی ـ تفسیری به تبیین موضوع و با تحلیل مبانی هستی شناختی به ارائه نکات تربیتی دو رویکرد در چارچوب قرآنی و تجربی اقدام کرده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو رویکرد، شاید در لفظ اشتراکات لفظی داشته باشند، ولی تفاوت ماهوی و معنایی بسیار دارند که به علت جهان بینی و مبانی هستی شناختی متفاوت خواهد بود.
کلیدواژه ها: مبانی، هستی شناختی، تربیت، تجربه گرایی، قرآن.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نسیمی، سیدعقیل، کهساری، رضا، ، ، تابان، جعفر.(1398) بررسی مبانی هستیشناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربهگرایی و قرآن. فصلنامه معرفت، 28(9)، 11-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدعقیل نسیمی؛ رضا کهساری؛ ؛ جعفر تابان."بررسی مبانی هستیشناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربهگرایی و قرآن". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 11-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نسیمی، سیدعقیل، کهساری، رضا، ، ، تابان، جعفر.(1398) 'بررسی مبانی هستیشناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربهگرایی و قرآن'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 11-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نسیمی، سیدعقیل، کهساری، رضا، ، ، تابان، جعفر. بررسی مبانی هستیشناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربهگرایی و قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 11-