تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم
/ *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی / hojatollah.110@gmail.commArticle data in English (انگلیسی)
معرفت شماره 264-آذر 1398
حجت الله عباسی / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره hojatollah.110@gmail.comm
صادق کریم زاده / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره skarimzadeh178@yahoo.com
محمد عالم زاده نوری / استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی mhnoori@gmail.com
دریافت: 8/10/97 پذیرش: 4/5/98
چکیده
پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی به منظور بررسی برخی ابعاد روش مقایسه در فرایند تربیت دینی از منظر قرآن کریم صورت گرفته است. داده های موردنیاز پژوهش حاضر از طریق استقصای آیات و تفاسیر معتبر، انتخاب و تهیه منابع، مطالعه عمیق و تلاش برای تعیین دلالت های آنها، گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که قرآن کریم این روش را هم در سطح مبدأ هستی و هم در سطح مؤمنان، به هر دو مبدأ اصیل و غیراصیل ارائه کرده است. در سطح اول، درک عمیق تر وجوه عمده ربوبیت، هادی بودن، سودمندی برای بندگان و در سطح دوم، فهم بهتر از وجوهی همچون یکتاپرست و مشرک، اسوه های فضائل و رذائل مورد اتفاق همه، بندگی و آزادگی، مؤمن و فاسق، بصیر و فاقد بصیرت، آب گوارا و آب شور، امور مشابه طبیعت و حیات دنیوی و اخروی به تسهیل تدین متربیان و اقناع ذهن و قلب آنان کمک می کند.
کلیدواژه ها: تربیت دینی، تربیت اعتقادی، روش های تربیت، روش مقایسه.


