معرفت، سال بیست و هشتم، شماره نهم، پیاپی 264، آذر 1398، صفحات 25-

    تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد عالم زاده نوری / *استادیار - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / mhnoori@gmail.com
    حجت الله عباسی / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی / hojatollah.110@gmail.comm
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی به منظور بررسی برخی ابعاد روش مقایسه در فرایند تربیت دینی از منظر قرآن کریم صورت گرفته است. داده های موردنیاز پژوهش حاضر از طریق استقصای آیات و تفاسیر معتبر، انتخاب و تهیه منابع، مطالعه عمیق و تلاش برای تعیین دلالت های آنها، گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که قرآن کریم این روش را هم در سطح مبدأ هستی و هم در سطح مؤمنان، به هر دو مبدأ اصیل و غیراصیل ارائه کرده است. در سطح اول، درک عمیق تر وجوه عمده ربوبیت، هادی بودن، سودمندی برای بندگان و در سطح دوم، فهم بهتر از وجوهی همچون یکتاپرست و مشرک، اسوه های فضائل و رذائل مورد اتفاق همه، بندگی و آزادگی، مؤمن و فاسق، بصیر و فاقد بصیرت، آب گوارا و آب شور، امور مشابه طبیعت و حیات دنیوی و اخروی به تسهیل تدین متربیان و اقناع ذهن و قلب آنان کمک می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    معرفت شماره 264-آذر 1398

    حجت الله عباسی / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        hojatollah.110@gmail.comm
    صادق کریم زاده / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        skarimzadeh178@yahoo.com
    محمد عالم زاده نوری / استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی        mhnoori@gmail.com
    دریافت: 8/10/97                    پذیرش: 4/5/98
    چکیده
    پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی به منظور بررسی برخی ابعاد روش مقایسه در فرایند تربیت دینی از منظر قرآن کریم صورت گرفته است. داده های موردنیاز پژوهش حاضر از طریق استقصای آیات و تفاسیر معتبر، انتخاب و تهیه منابع، مطالعه عمیق و تلاش برای تعیین دلالت های آنها، گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که قرآن کریم این روش را هم در سطح مبدأ هستی و هم در سطح مؤمنان، به هر دو مبدأ اصیل و غیراصیل ارائه کرده است. در سطح اول، درک عمیق تر وجوه عمده ربوبیت، هادی بودن، سودمندی برای بندگان و در سطح دوم، فهم بهتر از وجوهی همچون یکتاپرست و مشرک، اسوه های فضائل و رذائل مورد اتفاق همه، بندگی و آزادگی، مؤمن و فاسق، بصیر و فاقد بصیرت، آب گوارا و آب شور، امور مشابه طبیعت و حیات دنیوی و اخروی به تسهیل تدین متربیان و اقناع ذهن و قلب آنان کمک می کند.
    کلیدواژه ها: تربیت دینی، تربیت اعتقادی، روش های تربیت، روش مقایسه.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق، عالم زاده نوری، محمد، عباسی، حجت الله.(1398) تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم. فصلنامه معرفت، 28(9)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادق کریم زاده؛ محمد عالم زاده نوری؛ حجت الله عباسی."تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق، عالم زاده نوری، محمد، عباسی، حجت الله.(1398) 'تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق، عالم زاده نوری، محمد، عباسی، حجت الله. تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 25-