صفحهها:
51-
تاریخ دریافت: 1398/02/07
تاریخ پذیرش: 1398/09/24
چکیده:
عوامل و موانع زیادی در فرایند تربیت دینی دخیل اند. یکی از این موانع شیطان است. تبیین حدود مانعیت شیطان در فرایند تربیت دینی ما را در تحقق اهداف تربیتی و کاربست صحیح روش های آن یاری می رساند. ازهمین روی این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه های مقابله با آن از منظر قرآن را مدنظر قرار داده است، تا راهنمای عمل مربیان تربیتی باشد. نتیجه این بررسی نشان می دهد، شیطان از طرق مختلف مانند: ایجاد ترس، تزیین گناهان، فراموشی یادخدا و برانگیختن آرزوها، به مداخله تربیتی پرداخته و آثار سوء تربیتی مانند: گمراهی، شرک به خدا، هوسرانی و گناه را در متربی بر جای می گذارد. از سوی دیگر، با بررسی آیات بیانگر نقش زیربنایی اراده و اختیار انسان در شکل دهی شخصیت دینی، این نکته حاصل شد که عملکرد شیطان مستقل از اراده انسان و عاملی در عرض آن نیست، بلکه حیث تأثیرگذاری آن دو بعد شناختی و عاطفی انسان است. در نتیجه مداخله تربیتی او از طریق ایجاد زمینه های تربیتی منفی و از بین بردن زمینه های تربیتی مثبت در این دو ساحت وجود انسان است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
معرفت شماره 264-آذر 1398
روح الله شهریاری / دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی Roohollah127@gmail.com
دریافت: 31/2/98 پذیرش: 19/7/98
چکیده
عوامل و موانع زیادی در فرایند تربیت دینی دخیل اند. یکی از این موانع شیطان است. تبیین حدود مانعیت شیطان در فرایند تربیت دینی ما را در تحقق اهداف تربیتی و کاربست صحیح روش های آن یاری می رساند. ازهمین روی این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه های مقابله با آن از منظر قرآن را مدنظر قرار داده است، تا راهنمای عمل مربیان تربیتی باشد. نتیجه این بررسی نشان می دهد، شیطان از طرق مختلف مانند: ایجاد ترس، تزیین گناهان، فراموشی یادخدا و برانگیختن آرزوها، به مداخله تربیتی پرداخته و آثار سوء تربیتی مانند: گمراهی، شرک به خدا، هوسرانی و گناه را در متربی بر جای می گذارد. از سوی دیگر، با بررسی آیات بیانگر نقش زیربنایی اراده و اختیار انسان در شکل دهی شخصیت دینی، این نکته حاصل شد که عملکرد شیطان مستقل از اراده انسان و عاملی در عرض آن نیست، بلکه حیث تأثیرگذاری آن دو بعد شناختی و عاطفی انسان است. در نتیجه مداخله تربیتی او از طریق ایجاد زمینه های تربیتی منفی و از بین بردن زمینه های تربیتی مثبت در این دو ساحت وجود انسان است.
کلیدواژه ها: تربیت دینی، شیطان، عامل، مانع.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاری، روح الله.(1398) تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راههای مقابله با آن از منظر قرآن. فصلنامه معرفت، 28(9)، 51-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
روح الله شهریاری."تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راههای مقابله با آن از منظر قرآن". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 51-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاری، روح الله.(1398) 'تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راههای مقابله با آن از منظر قرآن'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 51-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاری، روح الله. تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راههای مقابله با آن از منظر قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 51-