معرفت، سال بیست و هشتم، شماره نهم، پیاپی 264، آذر 1398، صفحات 51-

    تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    روح الله شهریاری / *دانشجوی دکتری - دانشجوی دکتری اخلاق اسلامی / roohollah127@gmail.com
    چکیده: 
    عوامل و موانع زیادی در فرایند تربیت دینی دخیل اند. یکی از این موانع شیطان است. تبیین حدود مانعیت شیطان در فرایند تربیت دینی ما را در تحقق اهداف تربیتی و کاربست صحیح روش های آن یاری می رساند. ازهمین روی این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه های مقابله با آن از منظر قرآن را مدنظر قرار داده است، تا راهنمای عمل مربیان تربیتی باشد. نتیجه این بررسی نشان می دهد، شیطان از طرق مختلف مانند: ایجاد ترس، تزیین گناهان، فراموشی یادخدا و برانگیختن آرزوها، به مداخله تربیتی پرداخته و آثار سوء تربیتی مانند: گمراهی، شرک به خدا، هوسرانی و گناه را در متربی بر جای می گذارد. از سوی دیگر، با بررسی آیات بیانگر نقش زیربنایی اراده و اختیار انسان در شکل دهی شخصیت دینی، این نکته حاصل شد که عملکرد شیطان مستقل از اراده انسان و عاملی در عرض آن نیست، بلکه حیث تأثیرگذاری آن دو بعد شناختی و عاطفی انسان است. در نتیجه مداخله تربیتی او از طریق ایجاد زمینه های تربیتی منفی و از بین بردن زمینه های تربیتی مثبت در این دو ساحت وجود انسان است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    معرفت شماره 264-آذر 1398

    روح الله شهریاری / دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی     Roohollah127@gmail.com
    دریافت: 31/2/98                    پذیرش: 19/7/98
    چکیده
    عوامل و موانع زیادی در فرایند تربیت دینی دخیل اند. یکی از این موانع شیطان است. تبیین حدود مانعیت شیطان در فرایند تربیت دینی ما را در تحقق اهداف تربیتی و کاربست صحیح روش های آن یاری می رساند. ازهمین روی این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه های مقابله با آن از منظر قرآن را مدنظر قرار داده است، تا راهنمای عمل مربیان تربیتی باشد. نتیجه این بررسی نشان می دهد، شیطان از طرق مختلف مانند: ایجاد ترس، تزیین گناهان، فراموشی یادخدا و برانگیختن آرزوها، به مداخله تربیتی پرداخته و آثار سوء تربیتی مانند: گمراهی، شرک به خدا، هوسرانی و گناه را در متربی بر جای می گذارد. از سوی دیگر، با بررسی آیات بیانگر نقش زیربنایی اراده و اختیار انسان در شکل دهی شخصیت دینی، این نکته حاصل شد که عملکرد شیطان مستقل از اراده انسان و عاملی در عرض آن نیست، بلکه حیث تأثیرگذاری آن دو بعد شناختی و عاطفی انسان است. در نتیجه مداخله تربیتی او از طریق ایجاد زمینه های تربیتی منفی و از بین بردن زمینه های تربیتی مثبت در این دو ساحت وجود انسان است.
    کلیدواژه ها: تربیت دینی، شیطان، عامل، مانع.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهریاری، روح الله.(1398) تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن. فصلنامه معرفت، 28(9)، 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    روح الله شهریاری."تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهریاری، روح الله.(1398) 'تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهریاری، روح الله. تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 51-