معرفت، سال بیست و نهم، شماره ششم، پیاپی 273، شهریور 1399، صفحات 27-

    جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مهدی نجفی افرا / *استاد - گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی / mah.najafiafra@iauctb.ac.ir
    فاطمه مرتجی / *دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز / mortaji.fa@gmail.com
    چکیده: 
    خیال در معرفت شناسی صدرالمتألهین، گاه تمایل به ابن عربی و نقش عظیم و مافوق عقلی آن داشته و گاهی هم گرایش به سوی مشاء و منزلت مادون عقلی آن دارد. گرچه جایگاه ویژه در نظام فلسفی صدرالمتألهین، متعلق به عقل است، اما آنجا که عقل در درک مسائلی عاجز مانده، روی به سوی خیال کرده و خیال انسانی مجرد و قائم به نفس انسانی را با طی حرکت جوهری، حلاّل بسیاری از مسائل، از جمله درک صفات ثبوتی وتشبیهی الهی، تعالیم وحیانی نبی و حل مسئلة معاد جسمانی می داند. هدف از این پژوهش تبیین چالش این حکیم متأله در مواجهه با رویکرد عرفان و فلسفه با خیال است که با اتکا به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه شده است. صدرالمتالهین خیال را دارای مراتب می داند و با توجه به مراتب تشکیکی خیال، خیال منتسب به حس را منشأ تصویر و تمثیل و خیال منتسب به عالم ملکوت را، مدخل الهام و وحی می داند. تعهد او به عقل فلسفی موجب شده تا از بعد فراعقلی خیال تنها در جایی که عقل از درک آن عاجز است، بهره جوید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * فاطمه مرتجی/ دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی    Mortaji.fa@gmail.com
    مهدی نجفی افرا / استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی     Mah.Najafiafra@iauctb.ac.ir
    دریافت: 07/11/98                    پذیرش: 05/03/99
    چکیده
    خیال در معرفت شناسی صدرالمتألهین، گاه تمایل به ابن عربی و نقش عظیم و مافوق عقلی آن داشته و گاهی هم گرایش به سوی مشاء و منزلت مادون عقلی آن دارد. گرچه جایگاه ویژه در نظام فلسفی صدرالمتألهین، متعلق به عقل است، اما آنجا که عقل در درک مسائلی عاجز مانده، روی به سوی خیال کرده و خیال انسانی مجرد و قائم به نفس انسانی را با طی حرکت جوهری، حلاّل بسیاری از مسائل، از جمله درک صفات ثبوتی وتشبیهی الهی، تعالیم وحیانی نبی و حل مسئلة معاد جسمانی می داند. هدف از این پژوهش تبیین چالش این حکیم متأله در مواجهه با رویکرد عرفان و فلسفه با خیال است که با اتکا به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه شده است. صدرالمتالهین خیال را دارای مراتب می داند و با توجه به مراتب تشکیکی خیال، خیال منتسب به حس را منشأ تصویر و تمثیل و خیال منتسب به عالم ملکوت را، مدخل الهام و وحی می داند. تعهد او به عقل فلسفی موجب شده تا از بعد فراعقلی خیال تنها در جایی که عقل از درک آن عاجز است، بهره جوید.
    کلیدواژه ها: خیال منفصل، خیال متصل، صدرالمتألهین، جهان شناسی، معرفت شناسی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی افرا، مهدی، مرتجی، فاطمه.(1399) جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین. ماهنامه معرفت، 29(6)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی نجفی افرا؛ فاطمه مرتجی."جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین". ماهنامه معرفت، 29، 6، 1399، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی افرا، مهدی، مرتجی، فاطمه.(1399) 'جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین'، ماهنامه معرفت، 29(6), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی افرا، مهدی، مرتجی، فاطمه. جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین. معرفت، 29, 1399؛ 29(6): 27-