صفحهها:
73-
تاریخ دریافت: 1398/08/27
تاریخ پذیرش: 1399/05/08
چکیده:
این پژوهش بر آن است که این همانی عددی بدن را از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی در دو مقام اجزای اصلیه و بدن لطیف مورد بررسی و نقد قرار دهد. برخی از اندیشمندان اسلامی معتقدند که حقیقت انسان و ملاک این همانی انسان اجزای اصلی و حیاتی اوست که در طول زمان ثابت و یکسان خواهد بود و حتی در هنگام مرگ نیز از بین نمی رود. برخی دیگر معتقدند که انسان دو بدن مادی و لطیف دارد، اما حقیقت انسان را بدن لطیف تشکیل می دهد. اینان روح را همان جسم و بدن لطیف می دانند که مانند آب در گل است و نه یک امر مجرد. این جسم لطیف تغییرات و دگرگونی های بدن مادی را نمی پذیرد، لذا در طول زمان ثابت و مستمر است. اینان برای اثبات مدعای خود به دلائل متعدد نقلی، عقلی و تجربی استناد کرده اند. این ملاک به دلیل نگاهی مادی انگارانه به انسان و نیز به دلیل ناتوانی در تبیین چگونگی استمرار بدن در دو زمان مختلف و چگونگی درک این استمرار دچار اشکالات متعددی است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
* سیدمحمد قاضوی / کارشناس ارشد گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Qazavy.7626@chmail.ir
محمد جعفری / دانشیار گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Mjafari125@yahoo.com
دریافت: 13/12/98 پذیرش: 08/05/99
چکیده
این پژوهش بر آن است که این همانی عددی بدن را از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی در دو مقام اجزای اصلیه و بدن لطیف مورد بررسی و نقد قرار دهد. برخی از اندیشمندان اسلامی معتقدند که حقیقت انسان و ملاک این همانی انسان اجزای اصلی و حیاتی اوست که در طول زمان ثابت و یکسان خواهد بود و حتی در هنگام مرگ نیز از بین نمی رود. برخی دیگر معتقدند که انسان دو بدن مادی و لطیف دارد، اما حقیقت انسان را بدن لطیف تشکیل می دهد. اینان روح را همان جسم و بدن لطیف می دانند که مانند آب در گل است و نه یک امر مجرد. این جسم لطیف تغییرات و دگرگونی های بدن مادی را نمی پذیرد، لذا در طول زمان ثابت و مستمر است. اینان برای اثبات مدعای خود به دلائل متعدد نقلی، عقلی و تجربی استناد کرده اند. این ملاک به دلیل نگاهی مادی انگارانه به انسان و نیز به دلیل ناتوانی در تبیین چگونگی استمرار بدن در دو زمان مختلف و چگونگی درک این استمرار دچار اشکالات متعددی است.
کلیدواژه ها: اجزای اصلیه، بدن لطیف، این همانی عددی، هویت شخصی، این همانی شخصی، حیات پس از مرگ.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری، محمد، قاضوی، سیدمحمد.(1399) بررسی و نقد ملاک اینهمانی عددی بدن از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی. فصلنامه معرفت، 29(6)، 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد جعفری؛ سیدمحمد قاضوی."بررسی و نقد ملاک اینهمانی عددی بدن از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی". فصلنامه معرفت، 29، 6، 1399، 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری، محمد، قاضوی، سیدمحمد.(1399) 'بررسی و نقد ملاک اینهمانی عددی بدن از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی'، فصلنامه معرفت، 29(6), pp. 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری، محمد، قاضوی، سیدمحمد. بررسی و نقد ملاک اینهمانی عددی بدن از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی. معرفت، 29, 1399؛ 29(6): 73-