معرفت، سال بیست و نهم، شماره دهم، پیاپی 277، دی 1399، صفحات 67-75

    شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ عباس قربانی / استادیار گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه تهران / ab.ghorbani@ut.ac.ir
    علی قنبریان / دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه تهران / Ali.Ghanbarian@alumni.ut.ac.ir
    چکیده: 
    در فلسفۀ اخلاق، به ویژه پس از کانت این سؤال مطرح شد که آیا انجام فعل اخلاقی به انگیزه ای خارج از صِرف تکلیف و الزام اخلاقی، فاقد اعتبار است و ارزش اخلاقی ندارد؟ نوع پاسخ به این پرسش، منشأ تقسیم نظام های اخلاقی به دو نحلۀ کلی غایت گرا و وظیفه گرا شده است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است، و ضمن تدارک پاسخ منفی برای آن، بر وجود غایات به عنوان ضمانت اجرایی افعال اخلاقی تأکید می کند و نوع اخروی آن را ضمن برشمردن مواردی، ارجح می شمارد؛ به ویژه قرب الهی که به تناسب عدم تناهی خداوند، نامتناهی بوده و منبعی پایان ناپذیر برای ترغیب انسان به انجام فعل اخلاقی و تعالی وجودی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قربانی، عباس، قنبریان، علی.(1399) شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی. فصلنامه معرفت، 29(10)، 67-75

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباس قربانی؛ علی قنبریان."شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی". فصلنامه معرفت، 29، 10، 1399، 67-75

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قربانی، عباس، قنبریان، علی.(1399) 'شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی'، فصلنامه معرفت، 29(10), pp. 67-75

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قربانی، عباس، قنبریان، علی. شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی. معرفت، 29, 1399؛ 29(10): 67-75