صفحهها:
67-75
تاریخ دریافت: 1399/03/17
تاریخ پذیرش: 1399/07/24
چکیده:
در فلسفۀ اخلاق، به ویژه پس از کانت این سؤال مطرح شد که آیا انجام فعل اخلاقی به انگیزه ای خارج از صِرف تکلیف و الزام اخلاقی، فاقد اعتبار است و ارزش اخلاقی ندارد؟ نوع پاسخ به این پرسش، منشأ تقسیم نظام های اخلاقی به دو نحلۀ کلی غایت گرا و وظیفه گرا شده است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است، و ضمن تدارک پاسخ منفی برای آن، بر وجود غایات به عنوان ضمانت اجرایی افعال اخلاقی تأکید می کند و نوع اخروی آن را ضمن برشمردن مواردی، ارجح می شمارد؛ به ویژه قرب الهی که به تناسب عدم تناهی خداوند، نامتناهی بوده و منبعی پایان ناپذیر برای ترغیب انسان به انجام فعل اخلاقی و تعالی وجودی است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قربانی، عباس، قنبریان، علی.(1399) شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی. فصلنامه معرفت، 29(10)، 67-75
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباس قربانی؛ علی قنبریان."شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی". فصلنامه معرفت، 29، 10، 1399، 67-75
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قربانی، عباس، قنبریان، علی.(1399) 'شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی'، فصلنامه معرفت، 29(10), pp. 67-75
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قربانی، عباس، قنبریان، علی. شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی. معرفت، 29, 1399؛ 29(10): 67-75