معرفت، سال سی‌ام، شماره دوازدهم، پیاپی 291، اسفند 1400، صفحات 57-68

    آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    بهروز رفیعی / عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / brafiee@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    با آنکه یکی از اقلیت های توحیدی عصر ساسانی، یهود بوده، تاکنون آموزش و نهادهای آموزشی یهود آن دوران چندان بازکاوی نشده است. موضوع این جستار بررسی آموزش و نهادهای آموزشی یهود در عصر ساسانی است، تا از این رهگذر، انواع این مراکز، پراکندگی جغرافیایی آنها، بنیان گذران و معلمان و متعلمان آنها، مواد آموزشی و دستاوردهای علمی آنها، اقتصاد آموزش آنها را معرفی شود.     دستاورد این پژوهشِ بنیادی ـ تاریخی که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، آن است که گزارش های تاریخی دربارۀ مراکز آموزشی یهودیان، فزون تر از گزارش های موجود دربارۀ مراکز آموزشی زرتشتیان بوده و عصر ساسانی دوران شکوفایی آموزشگاه های یهود بوده است. پراکندگی جغرافیایی این نهادها همگون نبوده و از جزئیات سازمان آموزشی شماری از این مراکز کمتر یاد شده است. محور اصلی برنامۀ درسی آنها آموزه های موسوی در قالب میشنا و تلمود بود. ابتنای اقتصاد این مراکز بر تبرعات یهود و مساعدت حاخام ها بوده و این مراکز را راب ها برپا می داشتند و ریاست آنها نیز با همین افراد بود. این مراکز در اقتصاد و مدیریت و اخلاق و آداب آموزشی، تحت حاکمیت و حمایت کنیسه بودند. فعالیت مدارس یهود را به سه دوره تقسیم کردند. حیات این مراکز، پرفرازوفرود بوده و بارها تعطیل و بازگشایی شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی، بهروز.(1400) آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود. فصلنامه معرفت، 30(12)، 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهروز رفیعی."آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود". فصلنامه معرفت، 30، 12، 1400، 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی، بهروز.(1400) 'آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود'، فصلنامه معرفت، 30(12), pp. 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی، بهروز. آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود. معرفت، 30, 1400؛ 30(12): 57-68