معرفت، سال سی و یکم، شماره هفتم، پیاپی 298، مهر 1401، صفحات -

    سرمقاله

    نوع مقاله: 
    سخن سردبیر
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    مردمی سازی حکومت اسلامی

    مسئله این است، مردمی سازی حکومت چیست؟ چه مؤلفه هایی دارد؟ چگونه می توان مردمی سازی حکومت اسلامی را حداکثرسازی کرد؟
    بنیان های فلسفی سیاسی حضور مردم در سیاست مبتنی است بر پاسخ به پرسش هایی درباره چیستی سرشت انسان و نقش اراده و گزینش گری وی در عرصه سیاسی؛ مبتنی است بر پاسخ به پرسش هایی درباره هدف و غایت جامعه سیاسی یا ویژگی های جامعه مطلوب. اساساً، هدف از تشکیل جامعه سیاسی چیست؟ مهم ترین مؤلفه های اجتماع سیاسی کدام اند؟
    ارکان و مؤلفه های اساسی جامعه سیاسی عبارتند از: مکتب، رهبری و مردم. پس مردم به عنوان حکومت شوندگان، از ارکان اصلی «تحقق» و «استمرار» حکومت هستند؛ مردم در تحقق حکومت نقش دارند چون با اعلان وفاداری به نظام و بیعت با رهبری، موجب تحقق عینی نظام سیاسی مبتنی بر مکتب می شوند؛ در استمرار آن هم دخیل هستند، چون بدون پشتیبانی مردم از حکومت نمی توان در مقابل چالش های فراوان دشمنان نظام، دوام آورد. نقش دادن به مردم در سیاست، تکریم انسانیت و اراده انسانی آنها است؛ نقش آفرینی در تعیین سرنوشت سیاسی خویش است؛ کمک رسانی به تحقق اهداف و آرمان های نظام سیاسی است؛ میدان دادن به مردم منجر به شکوفایی استعدادهای ایشان نیز می شود.
    نظام جمهوری اسلامی ایران که محصول انقلاب «به نام خدا» در 22 بهمن 1357 است و با رهبری پیامبرگونه امام خمینی شکل گرفت درصدد تحقق الگوی مردم سالاری اسلامی است. تاریخ انقلاب نشان می دهد که مردم، هم در تحقق نظام اسلامی جانفشانی کردند و هم در عبور دادن این نهال نوپا از مسیر پرسنگلاخ بحران های سیاسی، امنیتی و اقتصادی دهه شصت، صبر و متانت و ایثار به خرج دادند. بنابراین، مردم صاحبان این نظام الهی هستند و بر حفظ دستاورد خویش اهتمام دارند.
    تصدی مناصب توسط نخبگان مردم، در تحقق مدیریت جهادی در عرصه های سه گانه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، در کنار نظارت مردمی بر ساختار و رفتار نظام اداره کننده جامعه، ازجمله زمینه های مردمی سازی حکومت اسلامی است. به روشنی می توان دریافت که شایسته سالاری یکی از ابزارهای مردمی سازی سیاست است.
    اداره دفاع مقدس 8 ساله و میدان داری مردم در حضور در جبهه برای دفاع از نظام و سرزمین، حتی با بذل مال و سرمایه، یکی دیگر از نمونه های این حضور و تجلی مردمی بودن نظام اسلامی است.
    راهپیمایی های 22 بهمن هر سال، روز قدس و... از دیگر جلوه های سیاسی مردمی سازی حکومت در ایران اسلامی است. سیل حضور میلیونی مردم در هنگامه بروز اغتشاشات آشوبگران موجب رُفتن و شستن خس و خاشاک جامعه می شود که این هم از جلوات مردمی بودن نظام اسلامی است. تحولی که نظام مقدس اسلامی ابتدا در قلوب مردم ایران ایجاد کرد منجر به آن شد که همواره با نجابت و موقع شناسی در صحنه حاضر شوند و فصل الخطاب معرکه ها شوند.
    رسیدگی به دغدغه های فرهنگی، دینی و مذهبی مردم ازیک سو، و رفع گرفتاری های معیشتی و تنگناهای اقتصادی ایشان که موجب تحقق عدالت اجتماعی خواهد شد از سوی دیگر، پای کار نظام بودن مردم را بیشتر تقویت و مستحکم می کند. پس با توجه به فرامین داهیانه رهبر معظم انقلاب (دام ظله العالی) در توجه به محتوا و باطن مردم سالاری اسلامی، می توان به حداکثرسازی نقش مردم در سیاست و حکومت دست یافت.

    دبیر گروه علوم سیاسی
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1401) سرمقاله. فصلنامه معرفت، 31(7)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سرمقاله". فصلنامه معرفت، 31، 7، 1401، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1401) 'سرمقاله'، فصلنامه معرفت، 31(7), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سرمقاله. معرفت، 31, 1401؛ 31(7): -